Před malou chvilkou vyšla tisková zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu přinášející závažná zjištění. Osm ze strany MPSV podepsaných dodatků ke smlouvě na systém pro výplatu sociálních dávek navýšilo cenu o 1,5 miliardy korun.
Docela by mě zajímalo, jak pan exministr Drábek bude zjištění obhajovat. Chápu, že závěry ÚOHS mohl ještě jakž takž přehlížet a odvolávat se proti nim, ale závěr NKÚ jistě těžko zpochybní. Zdá se, že panu Drábovi dojde med, který nám tu mazal kolem huby, když nás soustavně přesvědčoval o výhodách a úsporách tohoto systému. Na něm se podílela kromě dalších také firma Skill, jíž vlastní otec Kristýny Kočí.
doporučujeme: Peníze z MPSV do TOP09? To se děje už dva roky. Přečtěte si jak
„ Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na přínosy a náklady zřízení Úřadu práce ČR, který vznikl počátkem dubna 2011 sjednocením sedmasedmdesáti samostatných úřadů práce. Kontroloři prověřili také nový informační systém pro výplatu sociálních dávek. Ten naběhl do ostrého provozu od začátku roku 2012 a jeho zavedení souviselo se sjednocením výplaty nepojistných dávek pod Úřad práce ČR.
Z původního systému pro výplatu dávek Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) stále využívá zejména aplikační programové vybavení pro výplatu státní sociální podpory. Za to MPSV zaplatilo v kontrolovaných letech 2011 a 2012 celkem 681 milionů korun.
související: Náhoda? Otec Kristýny Kočí získal další zakázku z Kalouskova resortu
K zajištění nového systému využilo MPSV rámcovou smlouvu, kterou uzavřelo Ministerstvo vnitra s poskytovatelem licencí k produktům Microsoft. Ministerstvo vnitra na základě této rámcové smlouvy uzavřelo s poskytovatelem 15. července 2011 prováděcí smlouvu ve prospěch MPSV. Na základě této smlouvy mělo MPSV uhradit 435 milionů korun. K prováděcí smlouvě bylo ale postupně uzavřeno osm dodatků, kterými se smluvní cena zvýšila na 2 miliardy korun. Služby měly podle prováděcí smlouvy stát jen 107 milionů korun. Dodatky se ale jejich cena zvýšila na 1,6 miliardy korun. Cena služeb tak pětinásobně převyšuje cenu samotných licencí. Prováděcí smlouvu MPSV uzavřelo do konce roku 2015. Do konce roku 2012 na jejím základě zaplatilo 825 milionů korun.
MPSV podcenilo rizika, která s sebou změna ICT řešení pro výplatu dávek nesla. Agendové aplikace dodavatel předal a uvedl do provozu v době od 29. prosince 2011 do 1. ledna 2012. Ministerstvo smluvně neošetřilo testování nových agendových aplikací. Jejich testování tak fakticky probíhalo současně s ostrým provozem. Ministerstvo smluvně nezajistilo ani proškolení uživatelů nových aplikací.
V důsledku toho vyřízení jedné žádosti v prvních dvou měsících provozu nového systému trvalo mnohonásobně delší dobu než před jeho spuštěním. O nepřipravenosti aplikací svědčí i vysoká frekvence nasazování nových verzí a časté odstraňování chyb v prvních osmi měsících ostrého provozu systému. Například u aplikace Hmotná nouze byly do pilotního provozu nasazovány nové funkcionality v průměru jedenkrát za pět a půl dne, chyby pak byly opravovány v průměru každé dva dny. Podle NKÚ systém výplaty dávek zůstal v chodu jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce ČR, o čemž svědčí i nárůst přesčasových hodin. Zatímco v roce 2011 pracovali přesčas celkem 21 tisíc hodin, o rok později odpracovali 232 tisíc přesčasových hodin.
Kontroloři se zaměřili i na vznik Úřadu práce České republiky. Od jeho zřízení k 1. dubnu 2011 si MPSV slibovalo úsporu ve výši 200 milionů korun ročně. V roce 2011 sice vybrané provozní náklady oproti roku 2010 klesly o 229 milionů korun, ale podle NKÚ úsporu výrazně ovlivnila i vládní úsporná opatření, plošné snížení tabulkových mezd zaměstnanců Úřadu práce ČR o dva platové stupně nebo zrušení 1 899 systemizovaných pracovních míst. V důvodové zprávě se přitom počítalo s úsporou 539 míst. Od ledna 2012 došlo v souvislosti s převzetím výplaty nepojistných sociálních dávek od příslušných obcí naopak k nárůstu o 1 953 systemizovaných pracovních míst,“ tolik zpráva NKÚ.
Čtěte také: