Moje dnešní v pořadí druhá sněmovní řeč byla zaměřena na katastrofální postavení České republiky v nejrůznějších ukazatelích ať už ekonomických nebo v důvěryhodnosti občanů ve státní správu.
Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi požádat o zařazení nového bodu, a to Informace předsedy vlády Petra Nečase k propadu České republiky v mezinárodních žebříčcích konkurenceschopnosti.
Jsem rád, že už pan premiér je zde mezi námi. Chápu, že debata o tom, jestli se bude o daňovém balíčku a církevních restitucích hlasovat dnes večer nebo zítra ráno a vznikne tím více tlaku na rebelující poslance ODS či některé jiné, je velmi důležitá. Přesto bych rád pozornost pana premiéra v tuto chvíli upoutal k tématu, které se netýká řekněme vnitřních problémů uvnitř ODS, ale dotýká se České republiky jako takové.
Dámy a pánové, v programovém prohlášení vlády jasně stojí, že si vláda dává za cíl zlepšení postavení České republiky ve srovnání s globální konkurencí. Právě v tomto pro občany jistě velmi citlivém ukazateli se totiž naše země trvale propadá, a to jenom za poslední rok o dvě příčky, na 38. místo v žebříčku Světového ekonomického fóra a v uznávaném mezinárodním institutu, v International Institut for Management Development, což je významná mezinárodní škola ekonomie se sídlem ve Švýcarsku, dokonce o tři příčky směrem dolů.
Naše vláda nám s dobrou znalostí jak manipulovat s veřejností nelže úplně ve všem a tento fakt přiznává i v aktualizovaném plánu plnění svých priorit. Uvádí tento bod jako doposud bod nenaplněný. Samozřejmě ale už neuvádí, jak tento nenaplňovaný bod, který má vláda v programovém prohlášení vlády, a který si i koalice v roce 2010 dávala z logiky středopravicové koalice jako velkou prioritu, jaksi pan premiér a tato vláda nemá potřebu veřejnosti sdělit, jakým způsobem chce tento dva roky stále se zhoršující a neutěšený stav změnit.
Já si myslím, že vás nebudu zdržovat obecnými tezemi. Dovolte mi citovat konkrétní parametry Světového ekonomického fóra, jak jsme se v konkrétních parametrech jako Česká republika za poslední dobu umístili.
V míře ochrany soukromých vlastnických práv jsme na 78. místě na světě. Pro vaši představu, na 76. místě se umístili takoví afričtí tygři, jako je stát Uganda nebo Senegal.
V transparentnosti tvorby vládní politiky jsme se umístili na 96. místě. Nutno konstatovat, že hned za námi je tak prosperující země jako Bangladéš.
V efektivitě využití veřejných státních prostředků jsme dokonce na 124. místě na světě, tedy jako poslední stát Evropské unie. Před námi se umístili takoví tygři, jako je Burkina Faso, Mosambik a Kamerun. Pro vaši představu, hned jedno místo za námi je takový tygr, jako je Mongolsko
Takže, pane premiére, bezesporu gratulujeme za to, že pokud příští rok budeme stejně tak padat jak jsme padali, tak Mongolsko nás předběhne v efektivitě využití veřejných státních prostředků.
To si myslím, že je velmi transparentní a jasný ukazatel o tom, jak si Česká republika v mezinárodních žebříčcích stojí.
Pan premiér tady na minulé schůzi upozorňoval na to, že Česká republika je na tom skvěle, protože v registrech dlužníků a bonifikaci dlužníků se proti jiným státům Evropské unie nacházíme ve velmi dobrém stavu. Ale mně to silně připomíná, jako když místo toho, abychom firmu hodnotili podle zisku, kdybychom firmu hodnotili podle růstu, kdybychom firmu hodnotili dle reálné konkurenceschopnosti, tak místo toho firmu hodnotíme podle toho, jak je zadlužená. Řekněme si upřímně, že i velmi špatně fungující země nemusí být vůbec zadlužená, ale přesto to nijak nevypovídá o kvalitě práce této koalice.
V objektivitě rozhodování státních úředníků jsme na 123. místě. Před námi jsou takoví tygři, jako je Jamajka, Guatemala a velmi zajímavé je zase naše konkurence, která nás do příštího roku, dámy a pánové, může přeskočit. Tak hned za námi, dámy a pánové, je Srbsko, a hned za Srbskem je Uganda. Myslím si, že to je taktéž konkurence, se kterou tato koalice bude mít velký problém se pořádně poprat.
Nicméně je velmi smutné a promiňte mi to, jak to trošku zlehčuji, že celkový počet hodnocených zemí je 142 a v důvěře veřejnosti vůči politikům jsme se umístili ze 142 hodnocených zemí na 134. místě. Za námi se umístily už jenom Dominikánská republika, Guatemala, Paraguay, Argentina, Madagaskar, Libanon, Venezuela a Haiti.
Dámy a pánové, já se domnívám, že na první pohled závodění s Mongolskem může působit vtipně, ale z hlediska reality toho, kam se vyvíjí česká ekonomika pod vedením této koalice, se domnívám, že každému, komu záleží na budoucnosti České republiky, musí být nyní k pláči. A já bych to rád z hlediska konkurenceschopnosti připomněl na několika konkrétních věcech.
Nyní tady nesedí oblíbenec pana premiéra pan ministr Fiala. Česká republika i podle analýz, které má tato vláda několik let k dispozici, se propadáme z hlediska vzdělání především o oblasti matematiky. Strategie NERVu, strategie konkurenceschopnosti, kterou vláda České republiky přijala za svou, jasně říká, že je zapotřebí zvýšit úroveň vzdělání v oblasti matematiky. Přesto, že víme, že úroveň vzdělání České republiky klesá, přesto, že víme, matematika se na českých školách učí tak bídně, že když Japonsko vypíše mezinárodní soutěž o to, aby Češi mohli studovat v Japonsku, tak Česká republika není schopna ani tuto kvótu naplnit, protože není dostatek Čechů, kteří dostatečně umí matematiku pro studium na japonských univerzitách. A v této situaci vláda České republiky se zabývá tím, že zruší přísnější verzi státních maturit, zavede jenom jednodušší verzi státních maturit, což si řekněme upřímně, že nahrává akorát panu Šteflovi a společnosti Scio, které z toho mají výborný byznys, aby vysokým školám dodávaly dál testy na přijímací zkoušky na vysoké školy a naopak stát se zbavit klíčového kontrolního mechanismu, aby státní maturity byly podmínkou pro přijetí na vysokou školu. Jinými slovy řečeno, uděláme soukromý byznys společnosti Scio, pro veřejnost budeme ti hodní, protože zrušíme přísnější verzi státních maturit, budeme rádi, když naši maturanti budou umět matematiku reálně z úrovně 9. třídy základní školy a v oné konkurenceschopnosti se nebudeme propadat o jednu či dvě příčky za rok, ale o pět nebo deset příček za rok. A budeme se tady smát tomu, že v Mongolsku v jurtě umí matematiku líp než na kamenných českých středních školách.
Podobně neutěšený stav, dámy a pánové, z hlediska strategie konkurenceschopnosti můžeme hledat kupříkladu i v tom, jak razantně se prosazuje reforma vysokých škol. Kde je apel na to, že bude nový vysokoškolský zákon, kde se vytratila odvaha financovat vysoké školy ne podle počtu žáků, ale podle kvality. Kde jsou naplňované závěry strategie konkurenceschopnosti, která byla přijata na jaře roku 2011 a kde za poslední dva roky této vlády jsme se propadli o pět a více příček. A to nemluvím o tom, že Ministerstvo dopravy v této strategie konkurenceschopnosti se zavazuje intenzivně stavět páteřní komunikaci R35 tak zásadní pro to, aby kupříkladu fabriky neodešly z Moravskoslezského kraje do Polska. Místo toho dáme všechny peníze, které nám zbývají na opravu D1, protože je to rychlé, protože je to populární a protože se tam lépe bude Frkalům, Frankům a jiným Dobešovým kmotrům lépe dělat byznys. A to vše při nenaplňování strategie konkurenceschopnosti pod vedením Petra Nečase.