Odpověď na interpelaci poslance Františka Novosada

16.12.2010

Vážený pane poslanče, dámy a pánové, souhlasím s tím, že stav zastávek Českých drah je nedobrou záležitostí. Zvláště je zapotřebí si říci, a úzce to souvisí s tím, co se teď dramaticky diskutovalo, že vůbec tzv. dopravní cesta není úplně efektivně rozdělena mezi Správu železniční dopravní cesty jako jednu instituci a České dráhy jako druhou instituci. Z tohoto hlediska je realita taková, že vlastní stanice vlastní České dráhy, nicméně ty vlastní naopak přístřešky jsou ve správě železniční dopravní cesty.

Situace je asi taková, že pokud bychom měli opravit všechna nádraží Českých drah, stálo by to přes 15 miliard korun. Dneska když se podíváte na to, jakým způsobem seškrtáváme mimo jiné i pro České dráhy dotační tituly, je velmi těžko akceptovatelné, že bychom ze státního rozpočtu místo výstavby tolik potřebných silničních obchvatů a tolik potřebných, z evropských peněz podporovaných výstaveb koridorů přesměrovali zásadní peníze do této položky.

Ještě jedno zajímavé číslo: 80 % všech přepravovaných osob na Českých dráhách využívá přibližně 20 % všech nádraží. Jinými slovy řečeno: 80 % našich nádraží slouží 20 % občanů České republiky. Je to opravdu o tom a je to jenom jeden z dalších důkazů o tom, že my jako Česká republika se z jedné strany můžeme pochlubit tím, že máme nejhustší železniční síť v Evropě, jsme velmi úspěšnou zemí z tohoto hlediska, ale z druhé strany samozřejmě dnes silnice je v mnoha směrech především pro to lokální přesměrování osob mnohem efektivnější než železnice. Proto tak jak jsem tady o tom hovořil i v souvislosti s Jihomoravským krajem, ten systém satelitní přepravy autobusové, nebo dokonce mikrobusové, a naopak páteřní dopravy na železnici je do budoucna jednoznačně východiskem z toho, o čem se bavíme. Prostě přepravovat čtyři cestující vláčkem s personálem je aktivita jednoznačně nevýhodná. A opravdu ironicky platí to, že máme bohužel na Českých dráhách spoje, které kdybychom nahradili taxíkem, bylo by to levnější. Proto z tohoto hlediska České dráhy soustředí většinu svých investic na obnovu nádraží na přibližně 200 nejvýznamnějších nádraží, která opravdu slouží pohybu přibližně 80 % všech pasažérů. Řeknu ta čísla ještě jinak: České dráhy jsou vlastníkem 1241 budov. A přibližně 200 nádraží jsou ta, kterým chceme věnovat maximální pozornost. Z těch 200 nádraží 50 nádraží již bylo opraveno, 75 je v určitém stupni rozpracovanosti a zahájení a 75 nádraží je plánováno opravit v roce 2011 až 2013.

Sdílení

NEJČTENĚJŠÍ

Nabídli mi Babiše za 200 000 EUR, odmítl jsem

Dostal jsem e-mailem velmi zajímavou „ponuku“ od nejmenovaného pána ze Slovenska. Ten mi nabídl ke koupi ...

Okamura: Pospíšil se mi kvůli exekutorům vysmíval. Až pak jsem se dozvěděl, s kým kamarádí

Na politické debatě s občany v pražských Bohnicích se v pondělí večer představil předseda Hnutí Úsvit ...

V médiích

Klasnová nemohla nereagovat na manipulaci ze strany iDNES

Babišova MF Dnes v dnešním vydání píše, že hlasování o rozpuštění sněmovny se přesouvá z pátku 16.8. ...

Deník.cz: Bárta v Turnově odměněn potleskem za snahu R-35

Bezpochyby nejočekávanějším bodem programu čtvrtečního zastupitelstva bylo vystoupení poslance Parlamentu ...

Kde se píše o VV 17. kvěna

Deník Víta Bárty

Komise k D47 jako prubířský kámen: Protikorupčníci natřeli veřejně Birkeho a Sobotka mlčí

Jako bývalý ministr dopravy se zájmem sleduji, jak se iniciativy „Vraťte nám stát!“ a „Veřejnost proti ...

Ťok, Ťok: Taky si ťokáte na čelo? Babiš se musel zbláznit

Když jsem se dnes z novinářské fleše dozvěděl, že Antonín Prachař na postu ministra doprav končí, řekl ...

Za nárůst dluhu poděkujte Prachařovi s Babišem. Ze státního rozmazlují stavitele

Ministr dopravy Antonín Prachař ve včerejších zprávách ČT uvedl, že se nebojí, že by pro svůj resort ...

Na začátek stránky