Vážený pane poslanče, dámy a pánové, souhlasím s tím, že stav zastávek Českých drah je nedobrou záležitostí. Zvláště je zapotřebí si říci, a úzce to souvisí s tím, co se teď dramaticky diskutovalo, že vůbec tzv. dopravní cesta není úplně efektivně rozdělena mezi Správu železniční dopravní cesty jako jednu instituci a České dráhy jako druhou instituci. Z tohoto hlediska je realita taková, že vlastní stanice vlastní České dráhy, nicméně ty vlastní naopak přístřešky jsou ve správě železniční dopravní cesty.
Situace je asi taková, že pokud bychom měli opravit všechna nádraží Českých drah, stálo by to přes 15 miliard korun. Dneska když se podíváte na to, jakým způsobem seškrtáváme mimo jiné i pro České dráhy dotační tituly, je velmi těžko akceptovatelné, že bychom ze státního rozpočtu místo výstavby tolik potřebných silničních obchvatů a tolik potřebných, z evropských peněz podporovaných výstaveb koridorů přesměrovali zásadní peníze do této položky.
Ještě jedno zajímavé číslo: 80 % všech přepravovaných osob na Českých dráhách využívá přibližně 20 % všech nádraží. Jinými slovy řečeno: 80 % našich nádraží slouží 20 % občanů České republiky. Je to opravdu o tom a je to jenom jeden z dalších důkazů o tom, že my jako Česká republika se z jedné strany můžeme pochlubit tím, že máme nejhustší železniční síť v Evropě, jsme velmi úspěšnou zemí z tohoto hlediska, ale z druhé strany samozřejmě dnes silnice je v mnoha směrech především pro to lokální přesměrování osob mnohem efektivnější než železnice. Proto tak jak jsem tady o tom hovořil i v souvislosti s Jihomoravským krajem, ten systém satelitní přepravy autobusové, nebo dokonce mikrobusové, a naopak páteřní dopravy na železnici je do budoucna jednoznačně východiskem z toho, o čem se bavíme. Prostě přepravovat čtyři cestující vláčkem s personálem je aktivita jednoznačně nevýhodná. A opravdu ironicky platí to, že máme bohužel na Českých dráhách spoje, které kdybychom nahradili taxíkem, bylo by to levnější. Proto z tohoto hlediska České dráhy soustředí většinu svých investic na obnovu nádraží na přibližně 200 nejvýznamnějších nádraží, která opravdu slouží pohybu přibližně 80 % všech pasažérů. Řeknu ta čísla ještě jinak: České dráhy jsou vlastníkem 1241 budov. A přibližně 200 nádraží jsou ta, kterým chceme věnovat maximální pozornost. Z těch 200 nádraží 50 nádraží již bylo opraveno, 75 je v určitém stupni rozpracovanosti a zahájení a 75 nádraží je plánováno opravit v roce 2011 až 2013.