Řadu příběhů lidí a dokonce i dětí, které přišly o ruku nebo nohu, už slyšely poslankyně věcí veřejných Jana Drastichová a Kateřina Klasnová. Proto podaly návrh novely zákona, který má zabránit odebrání průkazu ZTP 150 tisícům handicapovaných. O jejich poslanecké iniciativě informoval Deník.
Exministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09), který opatření prosadil, dříve ujišťoval, že se podmínky pro držitele průkazů nezhorší. Že je opak pravdou, ale potvrzuje poslankyně Jana Drastichová.
„Na mě se loni obrátily maminky s dětmi, které jsou onkologickými pacienty a mají kvůli tomu protézu. Byly velmi překvapeny, když si je začaly posudkové komise zvát a označovat jejich děti za zdravé, kvůli čemuž ztratily nárok na příspěvek na pomůcku, a navíc jim začínají být odebírány ZTP průkazky,“ zdůvodňuje iniciativu Drastichová.
psali jsme: Ministerstvo práce "a"sociálních věcí. Müllerová odebírá ZTP/P bezrukým a beznohým
Novelu by měla během dvou týdnů projednat vláda. „Chceme změnit podmínky pro přidělování průkazů ZTP a ZTP/P. Současný stav znevýhodňuje osoby s těžkým zdravotním postižením a průkazky se začínají hromadně odebírat. Z 270 tisíc lidí, kteří ji mají, by o ni mohlo až 150 tisíc postižených přijít. Upravujeme proto kritéria, která byla tvrdě zpřísněna. Člověk v II. stupni závislosti by podle stávajícího zákona neměl zvládnout pět či šest životních potřeb z deseti, tedy například si vyprat, rozsvítit světlo či zamknout za sebou dveře. A to lidé s amputovanou končetinou nebo na vozíčku zvládnou. Otázka je, jak se jim daří, když vyrazí ven,“ vysvětluje Jana Drastichová.
Průkaz ZTP, na nějž mají nárok lidé se zvlášť těžkým postižením, přitom umožňuje například bezplatně jezdit MHD, dostávají 75procentní slevu na ostatní dopravu nebo mohou mít na autě označení pro invalidy.
Peníze na auto i na protézu
Další změnou, kterou by měla novela přinést, je navrácení příspěvku na zvláštní pomůcku i lidem s amputací dolní končetiny nad kolenem. Ti jsou často odkázáni na vlastní dopravu, protože veřejné prostředky mohou využívat, jen když je zastávka nedaleko jejich domova.
doporučujeme: Peníze z MPSV do TOP09? To se děje už dva roky. Přečtěte si jak
„Vzhledem ke svému postižení a omezené nabídce zaměstnání si většinou nejsou sami schopni ušetřit na zakoupení vozidla a na jeho speciální úpravu, bez které ho nemohou řídit. Zavedení ručního ovládání přitom stojí 80 až 90 tisíc korun. Proto jejich vyřazení z možnosti získat příspěvek na zvláštní pomůcku považujeme za asociální,” dodává další z autorek novely Kateřina Klasnová.
psali jsme: Dost vymlouvání Drábku. ÚOHS to vydal černé na bílém, IBM jste zvýhodnil
Do zvláštní pomůcky navíc spadá i protéza. Tu základní sice hradí pojišťovna, ale kvalita výrobků se výrazně liší. „Mohou s tím být spojeny odřeniny či otoky. Špatná protéza může navíc třeba v létě při nastupování do autobusu sklouznout. Jen si představte, jaké to je, kdybyste si v sukni či kraťasech v plném autobuse nasazovali umělou končetinu,“ dodává Drastichová.
článek vyšel na webu VV
Související: