Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dokončilo vyhodnocování pilotního programu testování žáků 5. a 9. tříd, na kterém pracoval také bývalý ministr školství Josef Dobeš (VV). Je to však jen první krůček na cestě za zlepšením českého vzdělávacího systému.
Tento týden byla finálně vyhodnocena generálka srovnávacích zkoušek. Dělala se u žáků pátých a devátých tříd. Vyšly z toho velmi zajímavé výsledky. Například víceletá gymnázia dopadla sice lépe než běžné základní školy, ale rozdíl není zdaleka tak velký, jak se čekal. Rovněž za povšimnutí stojí, že při v testech pátých tříd dopadli lépe děti z menších škol. Naopak v testech devátých tříd se lépe vedlo školám větším. Tyto výsledky jsou plně s vizí VV pro regionální školství. Školu vnímáme jako základní kámen občanské vybavenosti ve městech i na vesnicích. Hlavně třídy prvního stupně mají být maximálně dostupné. U žáků druhého stupně, už lze akceptovat vzdálenost o něco větší, nicméně systému musí být doplněn o školní autobusy, který by žáky dopravil do školy a zpět.
Generálka testování žáků, je jen první krůček. Dnes naše školy i učitelé učí v podstatě bez toho, aniž by měly zpětnou vazbu o tom, jestli vše dělají dobře a kde by se mohli zlepšit. Hodnocení je přitom velmi důležité, protože úroveň výuky posune výš. Testování žáků v klíčových uzlech vzdělávacího systému – to je po absolvování prvního stupně (5. třída), druhého stupně (9. třída) a po absolvování střední školy (státní maturity) - je proto nezbytné. Podstatný je i způsob hodnocení. Vzhledem k rozdílům, které mezi žáky panují je potřeba měřit ne absolutní výsledky ale pokrok, který jednotlivý žáci udělali. Dojde tak i k zohlednění toho, s jak nadanými žáky jednotlivé školy pracují. Ke skutečně funkční systému testování je ale ještě několik let práce. Musí totiž dostudovat alespoň jedna generace žáků, tak aby prošla všemi testovanými body vzdělávání a udělal se jasný obrázek, jak která škola vzdělává kvalitně.
V této souvislosti připomínám naprosto zásadní krok zpět, který sněmovna odhlasovala ministrovi Fialovi. Podle tohoto má být napříště jen jedna úroveň maturitní zkoušky. Ministr se zalekl úvodní kritiky a roztřásli se mu kolena. Problém je ale v tom, že jen důsledné testování a tlak na výsledek může český vzdělávací systém posunout dál. Copak Fialu vůbec nevzrušují výsledky mezinárodního srovnávání, k ČR velmi pokulhává. Konkurence na nás nepočká a české školství se samo nezachrání. Na to ale potřebuje jiného ministra než někoho, kdo si přišel svůj úřad jen odsedět.
související: Ministře Fialo, nejste jen „údržbář“. Neponižujte úroveň vzdělanosti
Nečasi, Dobeši, Fialo, vaše ignorace mě nezastaví. Odpovědět musíte a lhůta běží