Starosta Panenských Břežan Libor Holík patří k nejzarytějším odpůrcům záměru investiční skupiny Penta prosadit rozvoj mezinárodního letiště Vodochody s kapacitou 3,5 milionu cestujících ročně. Má proto své důvody, které vysvětlil v obsáhlém rozhovoru
Pane starosto, jaký vliv by měl rozvoj Vodochod pro váš region?
Rozvoj letiště Vodochody pro náš region by měl jediný konečný efekt rovnající se vhození atomové bomby mezi 30tis. obyvatel regionu. Je pravdou, že letiště Vodochody bylo postaveno již za Hitlera a v poválečné době vyrábělo nadzvukové letouny MIG pro Sovětský svaz. Těchto letadel se vyrobilo ročně přibližně 250 ks a průměrně bylo letadlo zkušebně zalétáváno 4x. Celkový součet přistání a startů se rovnal číslu 2000. Jak jsem již uvedl výše, nyní bychom čelili 35.000 pohybů. Společnost PENTA plánovala, že letiště začne provozovat v roce 2010. Za poslední čtyři roky investor prostřednictvím Ministerstva životního prostředí předložil již 3 studie EIA , z toho dvě byly MŽP vráceny na přepracování na základě našich připomínek. Na třetí odpověď stále čekáme. Tzn., že MŽP naše připomínky a připomínky odborníků akceptovalo a rozhodlo, že záměr v takovémto rozsahu není možné uskutečnit.
Jaké konkrétní dopady na obyvatele může rozvoj mít?
Letiště je situováno ve středu kruhu mezi obcemi a některé jsou vzdáleny od ranveje 600m. Dráha letu při přistání, a to ve výšce 70m nad obytnými domy, je pouze hazardem s lidským zdravím s trvalými následky na zdravotní stav. Odborníci konstatují a upozorňují na zvýšený krevní tlak, zvýšené množství infarktů, zpomalení duševního vývoje dětské populace, a to vše na základě vysoké hladiny hluku. Samozřejmě nejedná se jenom o hluk. Nastane zvýšení emisí a zároveň díky současnému stavu infrastruktury nastane dopravní kolaps. Minulý rok byl vystěhován a zrušen panem hejtmanem Rathem domov důchodců v Panenských Břežanech, který byl umístěn přesně v dráze letu.
Ovlivnilo to nějak investice města?
Záměr rozvoje letiště Vodochody je čistě sobeckým záměrem investiční skupiny a vydělávání finančních prostředků na úkor zdraví občanů regionu. Již od doby zveřejnění záměru rozvoje letiště, developeři, kteří měli zájem o výstavbu nových rodinných domů v Panenských Břežanech od záměru upustili, jelikož jejich domy by byly neprodejné. Někteří občané, na základě katastrofické budoucnosti obce se snaží své nemovitosti prodat, a to
bezúspěšně. Samozřejmě ceny nemovitostí v naší obci klesly, klesla jejich hodnota, což je další dopad na majetek obyvatel. Není žádnou novinkou, že business do politiky neprorůstá, ale již dávno dokonale prorostl.
Je podle Vás Penta napojena nějakými sítěmi napojena na politiky?
Investiční, lobbistické a jiné skupiny ve spolupráci se zákonodárci a ministerstvy se často a někdy i úspěšně snaží ovlivnit vytváření zákonů v jejich prospěch. Jedním příkladem neomalenosti bylo výjezdní zasedání podvýboru pro hospodářství, letectví a kosmonautiku, které se uskutečnilo na pozvání PENTY přímo v areálu letiště Vodochody. Někteří poslanci zde veřejně vyjadřovali své "zklamání", že okolní obce nesouhlasí s rozvojem letiště
Vodochody a že bychom se měli s investorem dohodnout.
A dá se s Pentou nějak rozumně dohodnout?
14 obcí a 10 občanských sdružení, které založili iniciativu STOP letiště Vodochody, odmítá jakékoliv dohody týkající se budoucího rozvoje letiště. Odmítli jsme i kompenzační finanční náhrady za noční lety a jediné jednání, které jsme ochotni s investorem uskutečnit je v případě, že na jejich stole bude ležet vypracovaný dokument, který bude mít jeden jediný obsah, a to, že odstupují od záměru letiště. Jenom v tomto případě jsme ochotní se s nimi setkat a podepsat a převzít toto prohlášení.
Je vůbec další letiště potřeba? Máme tu Letiště Václava Havla nebo Kbely
Odpovím slovy Generální ředitele letiště Vodochody pana Kačura. Ten před 2lety v Lidových novinách na otázku novináře „ Pane Kačer, je potřeba druhé letiště u Prahy?“ odpověděl: „Druhé letiště není potřeba, ale ono se uživí.“
Ano, uživí se, ale na úkor letiště Ruzyně, nyní Václav Havel, kde počet pasažérů a letadel poklesne skoro o stejný počet pasažérů a letadel plánovaných na letišti Vodochody. Tzn., že pasažéři z Ruzyně budou obrazně řečeno ukradeni a za ceny dumpingových cen na letišti Vodochody, které budou pro letecké společnosti výhodnější. Zároveň při případné privatizace letiště Ruzyně, dle odborníků při vzniku konkurenčního letiště u Prahy se prodejní
cena letiště Ruzyně sníží cca o 24mld. V tomto případě jsem přesvědčen, že toto téma by mělo být jednou z priorit Vlády ČR a Poslanecké sněmovny i Senátu. Letiště Vodochody není totiž veřejným zájmem a jeho rozvoj by znamenal další poškození ekonomiky ČR.
Penta slibuje vytvoření 3 000 pracovních míst, to je přeci lákavé při stoupající nezaměstnanosti?
Není pravdou, že letiště Vodochody vygeneruje 3.000 nových pracovních příležitostí. Toto letiště je plánováno, že bude využíváno nízko nákladovými společnostmi a charterovými lety. Zázemí a široké služby pro cestující zde budou omezeny na základní potřeby a jeho provoz minimálně z pohledu nákladů na mzdy bude podstatně nižší. Na základě toho PENTA předpokládá, že na letišti Vodochody vznikne 400 nových pracovních příležitostí.
Slibovali vám něco politici? Otočili po volbách?
Při posledních parlamentních volbách a předvolební kampani před dvěma lety všichni zástupci politických stran až na TOP09 svorně prohlašovali, že jsou proti záměru rozvoje letiště Vodochody. Samozřejmě, že všichni na to zapomněli po jejich zvolení a jediní, kteří dodrželi svůj slib, pomáhat starostům a obcím v blízkosti byla strana VV, která slib dodržela a do dnešní doby s námi úzce spolupracuje. V první řadě se jedná o předsedkyni klubu strany VV paní Kateřinu Klasnovou, které bych i prostřednictvím tohoto článku rád poděkoval za její trvalý postoj a neocenitelnou pomoc 30.000 občanů našeho regionu. Zároveň však musím vytknout třem ministrům VV, kteří v srpnu 2011 přispěli k odsouhlasení vládního nařízení č. 272/2011, které bylo propašováno hlavním hygienikem Vítem do vlády, vládu mylně informoval o obsahu, ta si text pravděpodobně řádně nepřečetla a tím schválila navýšení hlukových limitů v ČR a zároveň prakticky znemožnila zaměření hlukových dopadů.
Co ten nový zákon o hluku, jaký má vliv na současný stav?
V říjnu letošního roku byl MZ vypracován a předložen do zdravotního výboru parlamentu nový věcný záměr zákon o hluku. Tohoto jednání jsem se osobně zúčastnil se svými kolegy a odbornou veřejností a přítomen byl i pan ministr Heger a zástupkyně ombudsmana paní doktorka Seitlová. Tento věcný návrh zákona je další zrůdnost MZ ve smyslu dopadu na obyvatele ČR. Tento zákon v zásadě již nepracuje s čísly, ale se zónami A, B, C, D, které mají nahradit hlukové limity, obzvláště zóna C a D již není pro bydlení a naprosto znemožňuje a odebírá možnost soudní vymahatelnosti překračování hlukových limitů. Zcela nechápu jak je možné, že zákonodárci, které jsme zvolili, vytvářejí zákony, se kterými většinou obyvatelé nesouhlasí, jelikož je již budou předem a možná záměrně poškozovat. Proto se ptám zákonodárců: trváte nadále na tom, že hodláte v této zemi žít, vychovávat své děti a nakonec i zemřít? Jestli ano, tak si uvědomte, že vytváříte zákony, které jsou namířeny i proti Vašim rodinám a Vám samotným.
Podle zvěstí chce Penta stavět i jiné objekty než jen letiště. Víte o tom něco víc?
No aby toho nebylo málo. PENTA, měla a možná i má dále v plánu vytvořit v prostoru LV překladiště pro kamiony, osmi kolejné překladiště pro vlakovou dopravu, a to v návaznosti na letecké cargo, které by bylo provozováno spolu s dopravou pasažérů.
17. listopadu jste demonstroval s maskou gorily, proč?
Kauza GORILA, která v lednu letošního roku vyvrcholila mnoha demonstracemi v různých slovenských městech a byla zveřejněna ve slovenských médiích a několikrát vysvětlována ministrem vnitra panem Lipšicem, který spolu s médii popisuje následující: při privatizaci na Slovensku měla PENTA údajně zkorumpovat mnoho slovenských politiků a získat výhodně mnoho strategických podniků na Slovensku. Jelikož investiční skupina PENTA má i
českou část není důvodem se nedomnívat, že některé praktiky se mohly uskutečňovat i v ČR. Jelikož kauza GORILA se na Slovensku neustále vyšetřuje a dle médií je neustále zametávána pod koberec, i když dle médií již Česká a Slovenská policie spolupracovala v celé kauze. Otázka je, jestli je celá kauza 100% pravdivá: díky korupčnímu prostředí v ČR a v zásadě ruku v ruce s prvními výsledky vyšetřování můžeme očekávat, že podstatná část korupce ještě vyšetřena nebyla, mnoho korupčních jednání ještě není známo, proto se domnívám, že rozvoj LV může nastat pouze za předpokladu jakékoliv korupce ať finanční, různých výhod, slibů nebo pouze z kamarádství. Podpůrným důkazem pro to je, že odborníci na letecký provoz s námi spolupracují a dokonce rozvoj LV vidí pouze za jediného předpokladu, tzn. že naše obec by byla zrušena, zbourána a postavená v jiné lokalitě. Věřte tomu, že nedopustíme, aby se z Panenských Břežan a jiných obcí staly druhé Lidice.
Další témata VV: