Pochybnosti na ministerstvu dopravy přetrvávají

22.06.2012

Poté, co ministr dopravy Pavel Dobeš odešel od Věcí veřejných do platformy Karolíny Peake a na SŽDC nastoupil generální ředitel Jiří Kolář z ODS, se jako houby po dešti v zákulisí začaly množit informace o neformálních schůzkách, na kterých si společnosti zabývající se výstavbou a údržbou na železnici rozdělují trh a domlouvají se, jak zabránit vstupu konkurence. Konflikt zájmů generálního ředitele SŽDCNejprve mi však dovolte několik slov k vlně odporu, který má slova vyvolala nejen u stavební lobby, ale především u pánů Dobeše a Koláře. Součástí mých předchozích tvrzení byl totiž mimo jiné fakt, že po obou zmíněných schůzkách odjel ředitel SŽDC Jiří Kolář na ryby do Skandinávie, kde trávil čas právě se zmiňovaným Ondřejem Novákem.

Prvotřídní konflikt zájmů, chce se říct!Roli ďáblova advokáta na sebe ovšem vzal nečekaně ministr Dobeš a za svého muže na SŽDC se velmi razantně postavil. „To je naprostá lež. Kolář mi řekl, že jezdí každoročně do severských států na ryby s kolegy, ale nikdy se tam na seznamu neobjevilo jméno Novák. Pan ředitel se prý bude schopen vyjádřit i k tomuto a navíc ke svému tvrzení dodá i průkazné materiály,” uvedl ministr Dobeš pro ParlamentniListy.cz 4.

června 2012. Je to možná slovíčkaření, ale já jsem neříkal, že se pan Novák objevil na nějakém seznamu, já říkal, že byl chytat ryby s Kolářem. Jsou to přitom už dva týdny a dosud jsem žádný přesvědčivý důkaz, který by toto tvrzení vyvrátil, neslyšel.Směrnice č.

53Lidé kolem ministra Dobeše i on sám rádi titulují bývalého pověřeného ředitele SŽDC Pavla Habartu jako „Bártova muže“ a média to samozřejmě přebírají jako kdyby to bylo nějaké stigma. Čím se Pavel Habarta provinil, že si vlastně vysloužil takovou nálepku? Jediné, co udělal, bylo, že uposlechl můj pokyn a za mého působení na ministerstvu dopravy zavedl přísnější režim pro zadávání veřejných zakázek. Výsledkem jeho práce byla směrnice č. 53 o zadávání veřejných zakázek, která zpřísnila systém, který byl původně nastaven a zavedla mimo jiné zveřejňování zakázek na internetu a nediskriminační kritéria pro široký okruh dodavatelů. Tato směrnice tímto bránila dohodám účastníků veřejných soutěží.Pavel Habarta byl za tuto směrnici řádně potrestán, a to jeho výměnou za Jiří Koláře. Jiří Kolář však na rozdíl od Habarty vyslyšel volání stavebních firem a směrnici ihned po svém nástupu změnil.

Nejhorší na tom všem ale je, že při tom všem má pan Kolář ještě tu drzost, že za iniciátora oné „prokartelové“ novely vyhlášky č. 53 označil Pavla Habartu, resp. „staré vedení“.Čeho dosáhla stavební lobby novou směrnicí č. 53? Tato nová směrnice obsahuje v částech upravujících podmínky, za kterých bude SŽDC v jednotlivých zakázkách zadávaných podle směrnice požadovat po uchazečích prokázání jejich kvalifikace, nové požadavky na kvalifikaci. Tyto nové požadavky na kvalifikaci podle mého názoru porušují zákon o veřejných zakázkách a představují rovněž zakázanou kartelovou dohodu podle zákona o ochraně hospodářské soutěže, neboť otevírají prostor pro tzv.

bid-rigging, neboli dohodu o cenách mezi jednotlivými soutěžiteli při veřejném zadávání. Za problémová považuji převážně tato: •    Smlouva o provozování drážní dopravy se zadavatelem. •    Živnostenské oprávnění na projektovou činnost ve výstavbě, na výkon zeměměřičských činností, na revizi prohlídky a zkoušky určených technických zařízení do provozu a na montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení. •    Úřední oprávnění pro ověřování výsledků zeměměřičských činností Problém nevidím v tom, zda jsou uvedená kritéria oprávněná či nepřiměřená, ale v zavedení dalších kritérií a jejich požadované kombinaci. Výsledek splňuje pouze omezený počet uchazečů a v tom je diskriminace či manipulace s veřejnými zakázkami.Jak jsem již před časem uvedl, věcí jsem se detailně zabýval a konzultoval jsem ji nejen s odborníky na železniční výstavbu a údržbu, ale rovněž s právníky specializovanými na soutěžní právo.

Výsledkem naší analýzy je Podnět k prošetření směrnice SŽDC č. 53 o zadávání veřejných zakázek státní organizace Správa železniční dopravní cesty z hlediska zákona o veřejných zakázkách a podezření na možné porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže (bid-rigging), kterou jsme dnes odeslali do Brna na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
  Zmiňovanou směrnici č. 53 SŽDC najdete ZDE    Kartely i na ŘSDS politováním musím konstatovat, že kartelové dohody nejsou výhradní doménou SŽDC. K chování narušujícímu volnou hospodářskou soutěž totiž dochází i na ŘSD a existují k tomu konkrétní důkazy.

Příkladem může být například připravovaná rekonstrukce klíčové tepny dálnice D1.Nejprve krátké shrnutí. Modernizace D1 byla ze strany ŘSD připravována od počátku roku 2011, přičemž jako základ byla použita dokumentace k prvním pěti úsekům, připravená již v předchozích letech. Připravovaná zadávací dokumentace byla průběžně konzultována jak se SFDI, tak s MD. Ministr Pavel Dobeš finální dokumentaci akceptoval a podepsal 20.

února 2012. Následně 11. dubna 2012 došlo k řádnému oznámení o zakázce. Jako forma výběrového řízení bylo zvoleno „užší dvoukolové řízení“, podle původního zákona o veřejných zakázkách.

Při vědomí připravované novely tohoto zákona však ŘSD zohlednilo i chystané změny a parametry výběrového řízení tak byly v souladu i se zákonem novým. Přesto, že zadávací dokumentace byla opakovaně posuzována ze strany SFDI i MD, uchýlily se obě instituce k obdobně nestandardnímu kroku, jakým byla změna směrnice č. 53 na SŽDC. Po odvolání pověřeného ředitele Reného Poruby k 11.5. 2012 se MD a SFDI uchýlili k revizi již připravené dokumentace.Průběh připomínkováníA v průběhu připomínkování došlo k zcela bezprecedentnímu postupu, který je další typickou ukázkou toho, jak jde ministr Pavel Dobeš, po svém odchodu do platformy Karolíny Peake, na ruku stavební lobby v tomto státě. Revize zadávací dokumentace byla totiž svěřena zájmovému sdružení jménem Silniční společnost. Silniční společnost dokumentaci prokazatelně obdržela ze SFDI, a tato obsahuje prvky dokazující, že byla zpracovávána přímo ředitelem SFDI Tomášem Čočkem.Tajemník této Silniční společnosti Tomáš Vacek ji posléze jménem jejího předsedy Prof. Lehovce rozeslal členům Silniční společnosti, mimo jiné panu Petru Čížkovi, jednateli významné stavební společnosti Swietelsky stavební s.r.o. I tento fakt by byl sám o sobě alarmující, neboť jeden z potencionálních soutěžitelů dostal možnost přímo se podílet na úpravě zadávací dokumentace k soutěži, do které se může buďto jako dodavatel nebo jako subdodavatel (i skrytý) v budoucnu přihlásit. To nejzajímavější však mělo teprve přijít.Velká trojka na scéněPodle dostupných informací si však zástupce společnosti Swietelsky stavební s.r.o. nenechal připravovanou zadávací dokumentaci pro sebe a rozeslal ji dále na několik dalších adresátů. Konkrétně na e-maily generálního ředitele společnosti EUROVIA Martina Borovky, ředitele společnosti SKANSKA Michala Reitra a generálního ředitele STRABAG Jaroslava Katzery s dovětkem, že „připomínky k této dokumentaci musí být zaslány zpět ještě tentýž den 15.5.2012 v 15:00“.Tento postup podle mého názoru zcela jednoznačně vyvolává obavu, že mezi čtyřmi významnými hráči na trhu došlo ke koordinovanému jednání o podobě zadávací dokumentace k soutěžím, do nichž se bezesporu minimálně část z nich v budoucnu přihlásí. To vše za aktivního přispění MD a SFDI. Nepochybuji, že se pan ministr i z tohoto problému vylže s argumentací, že o věci vůbec nic neví. V lepším případě možná obětuje někoho ze svých podřízených.

Sdílení

NEJČTENĚJŠÍ

Nabídli mi Babiše za 200 000 EUR, odmítl jsem

Dostal jsem e-mailem velmi zajímavou „ponuku“ od nejmenovaného pána ze Slovenska. Ten mi nabídl ke koupi ...

Okamura: Pospíšil se mi kvůli exekutorům vysmíval. Až pak jsem se dozvěděl, s kým kamarádí

Na politické debatě s občany v pražských Bohnicích se v pondělí večer představil předseda Hnutí Úsvit ...

V médiích

Klasnová nemohla nereagovat na manipulaci ze strany iDNES

Babišova MF Dnes v dnešním vydání píše, že hlasování o rozpuštění sněmovny se přesouvá z pátku 16.8. ...

Deník.cz: Bárta v Turnově odměněn potleskem za snahu R-35

Bezpochyby nejočekávanějším bodem programu čtvrtečního zastupitelstva bylo vystoupení poslance Parlamentu ...

Kde se píše o VV 17. kvěna

Deník Víta Bárty

Komise k D47 jako prubířský kámen: Protikorupčníci natřeli veřejně Birkeho a Sobotka mlčí

Jako bývalý ministr dopravy se zájmem sleduji, jak se iniciativy „Vraťte nám stát!“ a „Veřejnost proti ...

Ťok, Ťok: Taky si ťokáte na čelo? Babiš se musel zbláznit

Když jsem se dnes z novinářské fleše dozvěděl, že Antonín Prachař na postu ministra doprav končí, řekl ...

Za nárůst dluhu poděkujte Prachařovi s Babišem. Ze státního rozmazlují stavitele

Ministr dopravy Antonín Prachař ve včerejších zprávách ČT uvedl, že se nebojí, že by pro svůj resort ...

Na začátek stránky