Věci veřejné již před parlamentními volbami poukazovaly na nemravné proplácení letenek a jízdenek na vlak či městskou hromadnou dopravu. Poslanci totiž inkasovali paušální náhrady na cestování ve výši až 34 tisíc korun měsíčně. To se od 1. ledna letošního roku změnilo. Na návrh místopředsedkyně poslanecké sněmovny Kateřiny Klasnové poslanci o toto privilegium přišli.
Trnem v oku Věcí veřejných byla zejména záliba některých poslanců v létání. Jak již dříve upozornila některá media, týkalo se to hlavně zákonodárců z moravskoslezského kraje. Jedna zpáteční letenka z Ostravy do Prahy přitom přijde na osm a půl tisíce korun. Tyto peníze ovšem nešly z cestovních náhrad poslanců, jak by tomu velel selský rozum, ale proplácela je přímo sněmovní kasa. Zároveň měli poslanci nárok na jízdné zdarma v autobusech, vlacích a městské hromadné dopravě – přestože dostávali náhrady na dopravu.
Dolní komora parlamentu nakonec s návrhem souhlasila napříč politickým spektrem a prakticky jednomyslně. V předcházející diskuzi však velmi protestoval Miroslav Opálka z Moravskoslezského kraje. Právě tento komunistický poslanec patří v létání mezi Prahou a Ostravou k rekordmanům, a tak se jeho protestům není co divit.
Bereme v potaz každou korunu
„Sněmovna by mohla ušetřit čtyři až pět milionů korun ročně,“ vysvětluje místopředsedkyně sněmovny za VV Kateřina Klasnová svůj návrh. „V kontextu jejího rozpočtu to není žádná závratná suma, ale dáváme jasný signál veřejnosti, že při současném škrtání a šetření bereme v potaz opravdu každou korunu. Navíc naše strana na tento problém upozorňovala již před parlamentními volbami,“ doplňuje.
Již první den nástupu do práce jeli poslanci Věcí veřejných do sněmovny tramvají a všichni měli jízdenku nebo legitimaci na MHD. „Mohu zaručit, že od prvního dne působení poslanců VV ve sněmovně si nikdo z nich nenechal proplatit jedinou letenku nebo jízdenku z pokladny poslanecké sněmovny,“ujišťuje předsedkyně poslaneckého klubu Věcí veřejných Kristýna Kočí.
Vyjednávání o novele zákona ale nebylo tak jednoduché. Mnoho poslanců s ní zpočátku nesouhlasilo. „Proběhlo několik zákulisních vyjednávání. Jsem ráda, že se během nich podařilo získat podporu napříč politickým spektrem,“říká Kateřina Klasnová. K přesvědčení o zrušení této výhody mohl vést i mediální tlak, kdy v posledních měsících některá média požadovala zveřejnění jmen létajících poslanců, avšak sněmovní kancléř Petr Kynštetr seznam neposkytl. Někteří poslanci přitom dokonce letěli do práce i několikrát za měsíc.
Senátoři mohou jezdit zdarma dál
Při změně platového zákonu ale došlo k tomu, že se novela dostala do kolize se zákonem o jednacím řádu senátu. Oba zákony jsou sice platné, nicméně kvůli tomu, že si odporují, nemůže zrušení bezplatné dopravy pro senátory platit. Podle mnohých je to ale jen technická záležitost. Klasnová nyní jedná se senátorem Jiřím Oberfalzerem, kterého VV v posledních senátních volbách podpořily. Ráda by, aby v senátu předložil potřebný pozměňovací návrh. Většina senátorů však podle jejich vlastních slov od 1. ledna tuto výhodu stejně již nevyužívá. „Ano, na senátory se nový zákon zatím nevztahuje. Záleží ale na tom, jestli někdo z nich bude mít žaludek na to jezdit i nadále zadarmo, osobně tomu moc nevěřím,“ uzavírá předkladatelka novely Klasnová.