Poslanci musí od Nového roku jezdit a létat za své

25.01.2011

Věci veřejné již před parlamentními volbami poukazovaly na nemravné proplácení letenek a jízdenek na vlak či městskou hromadnou dopravu. Poslanci totiž inkasovali paušální náhrady na cestování ve výši až 34 tisíc korun měsíčně. To se od 1. ledna letošního roku změnilo. Na návrh místopředsedkyně poslanecké sněmovny Kateřiny Klasnové poslanci o toto privilegium přišli.

Trnem v oku Věcí veřejných byla zejména záliba některých poslanců v létání. Jak již dříve upozornila některá media, týkalo se to hlavně zákonodárců z moravskoslezského kraje. Jedna zpáteční letenka z Ostravy do Prahy přitom přijde na osm a půl tisíce korun. Tyto peníze ovšem nešly z cestovních náhrad poslanců, jak by tomu velel selský rozum, ale proplácela je přímo sněmovní kasa. Zároveň měli poslanci nárok na jízdné zdarma v autobusech, vlacích a městské hromadné dopravě – přestože dostávali náhrady na dopravu.

Dolní komora parlamentu nakonec s návrhem souhlasila napříč politickým spektrem a prakticky jednomyslně. V předcházející diskuzi však velmi protestoval Miroslav Opálka z Moravskoslezského kraje. Právě tento komunistický poslanec patří v létání mezi Prahou a Ostravou k rekordmanům, a tak se jeho protestům není co divit.

Bereme v potaz každou korunu

„Sněmovna by mohla ušetřit čtyři až pět milionů korun ročně,“ vysvětluje místopředsedkyně sněmovny za VV Kateřina Klasnová svůj návrh. „V kontextu jejího rozpočtu to není žádná závratná suma, ale dáváme jasný signál veřejnosti, že při současném škrtání a šetření bereme v potaz opravdu každou korunu. Navíc naše strana na tento problém upozorňovala již před parlamentními volbami,“ doplňuje.

Již první den nástupu do práce jeli poslanci Věcí veřejných do sněmovny tramvají a všichni měli jízdenku nebo legitimaci na MHD. „Mohu zaručit, že od prvního dne působení poslanců VV ve sněmovně si nikdo z nich nenechal proplatit jedinou letenku nebo jízdenku z pokladny poslanecké sněmovny,“ujišťuje předsedkyně poslaneckého klubu Věcí veřejných Kristýna Kočí.

Vyjednávání o novele zákona ale nebylo tak jednoduché. Mnoho poslanců s ní zpočátku nesouhlasilo. „Proběhlo několik zákulisních vyjednávání. Jsem ráda, že se během nich podařilo získat podporu napříč politickým spektrem,“říká Kateřina Klasnová. K přesvědčení o zrušení této výhody mohl vést i mediální tlak, kdy v posledních měsících některá média požadovala zveřejnění jmen létajících poslanců, avšak sněmovní kancléř Petr Kynštetr seznam neposkytl. Někteří poslanci přitom dokonce letěli do práce i několikrát za měsíc.

Senátoři mohou jezdit zdarma dál

Při změně platového zákonu ale došlo k tomu, že se novela dostala do kolize se zákonem o jednacím řádu senátu. Oba zákony jsou sice platné, nicméně kvůli tomu, že si odporují, nemůže zrušení bezplatné dopravy pro senátory platit. Podle mnohých je to ale jen technická záležitost. Klasnová nyní jedná se senátorem Jiřím Oberfalzerem, kterého VV v posledních senátních volbách podpořily. Ráda by, aby v senátu předložil potřebný pozměňovací návrh. Většina senátorů však podle jejich vlastních slov od 1. ledna tuto výhodu stejně již nevyužívá. „Ano, na senátory se nový zákon zatím nevztahuje. Záleží ale na tom, jestli někdo z nich bude mít žaludek na to jezdit i nadále zadarmo, osobně tomu moc nevěřím,“ uzavírá předkladatelka novely Klasnová.

Sdílení

NEJČTENĚJŠÍ

Nabídli mi Babiše za 200 000 EUR, odmítl jsem

Dostal jsem e-mailem velmi zajímavou „ponuku“ od nejmenovaného pána ze Slovenska. Ten mi nabídl ke koupi ...

Okamura: Pospíšil se mi kvůli exekutorům vysmíval. Až pak jsem se dozvěděl, s kým kamarádí

Na politické debatě s občany v pražských Bohnicích se v pondělí večer představil předseda Hnutí Úsvit ...

V médiích

Klasnová nemohla nereagovat na manipulaci ze strany iDNES

Babišova MF Dnes v dnešním vydání píše, že hlasování o rozpuštění sněmovny se přesouvá z pátku 16.8. ...

Deník.cz: Bárta v Turnově odměněn potleskem za snahu R-35

Bezpochyby nejočekávanějším bodem programu čtvrtečního zastupitelstva bylo vystoupení poslance Parlamentu ...

Kde se píše o VV 17. kvěna

Deník Víta Bárty

Komise k D47 jako prubířský kámen: Protikorupčníci natřeli veřejně Birkeho a Sobotka mlčí

Jako bývalý ministr dopravy se zájmem sleduji, jak se iniciativy „Vraťte nám stát!“ a „Veřejnost proti ...

Ťok, Ťok: Taky si ťokáte na čelo? Babiš se musel zbláznit

Když jsem se dnes z novinářské fleše dozvěděl, že Antonín Prachař na postu ministra doprav končí, řekl ...

Za nárůst dluhu poděkujte Prachařovi s Babišem. Ze státního rozmazlují stavitele

Ministr dopravy Antonín Prachař ve včerejších zprávách ČT uvedl, že se nebojí, že by pro svůj resort ...

Na začátek stránky