Začíná léto, pan Kolář se ještě ani nevrátil ze společné dovolené s panem Novákem z Viamontu a už se chystá na další dovolenou. A to od svého nástupu nevypsal ani jednu velkou soutěž a miliardy, které má čerpat z OPD v letošním roce, tak železnice a potažmo Česká republika z Evropy nenávratně ztrácí, protože většina projektů, které jsou připraveny od ledna tohoto roku k vysoutěžení a k realizaci, má harmonogram výstavby delší než do roku 2015, kdy končí možnost čerpání prostředků z OPD 2007-13.
Je možné, že taktikou nového vedení je vypsat všechny zakázky najednou, aby se stavební společnosti mohly dohodnout, zakázky si rozdělit a co bude pak, je netrápí. Ale pokud to půjde jako u probíhající největší zakázky na Rokycany- Plzeň za 8 miliard korun, kde byla zadávací lhůta již dvakrát prodloužena a nabídky se budou odevzdávat v tomto týdnu, pokud se opět nestane nic mimořádného, tato taktika nemusí vyjít, protože stavební společnosti mezi sebou zatím nespolupracují .
Za to má SŽDC více náměstků, více asistentek, více odborných poradců, vedení nové kanceláře. Také nové vybavení, nové televizory, nové počítače Apple, navíc větší mobilitu vybavením tablety iPad také od firmy Apple. Tyto tablety dostali rovněž všichni členové správní rady, aby mohli ještě intenzivněji komunikovat se členy vedení při zodpovědné správě organizace. To vše bez výběrového řízení. Přesně v souladu s rozpočtově zodpovědným chováním tak, jak požaduje po svých ministrech premiér Nečas.
Mezitím pan Kolář propustí ředitele odboru ICT.
A také ředitele odboru bezpečnosti, ochrany majetku a prevence ztrát. Vedení pana Koláře také ukončí tímto aktem spolupráci s Policií ČR v oblasti bezpečnostní prevence na železniční infrastruktuře. Odinstaluje kamerový systém na ředitelství. Nenaistaluje již vysoutěžené kamerové systémy na vybrané přejezdy v rámci zvyšování bezpečnosti. Přestává používat časové pasti, aby ve vybraných lokalitách bránilo úspěšně s policií majetek státu.
Pan Kolář navíc zrušil probíhající výběrové řízení na právní služby v rozsahu 50 milionů korun na příští 4 roky a právní služby zadává z ruky bez výběrového řízení s hodinovou sazbou 3.500,-Kč.
Vysoutěženému právnímu poradci na výběrové řízení na outsourcing sdělovací techniky, které do konce letošního roku zabezpečuje ČDT, nepodepsal smlouvu, takže tohoto právního poradce fakticky zrušil. A to do konce letošního roku musí vysoutěžit tuto zakázku v hodnotě 2 miliardy korun, jinak bude železnice bez řádně právně zabezpečené správy a údržby sdělovací techniky. Což je klíčový bezpečnostní faktor na železnici. Zřejmě nám nové vedení ukáže i v tomto případě svoji vlastní manažerskou železničářskou kompetenci.
Mezitím pro jistotu propouští ředitele právního odboru.
Také propouští pana Jiřího Martínka, bývalého náměstka pro investiční výstavbu. Ano, každý ředitel má právo si přivést do svého týmu své lidi. Ale pro pana Martínka není na české železnici místo. Nikde. Člověk, který celý život sloužil na dráze, který je dokonce soudním znalcem v oboru zabezpečovací techniky, tak pro takového odborníka nemá pan Kolář místo a propouští ho. Pan Kolář při svém nástupu novinářům řekl, že nechystá žádnou noc dlouhých nožů. Tak když toto není systematické rozprášení vedení společnosti, jak potom vypadá taková noc dlouhých nožů v podání pana Koláře?
S nástupem vlny „červených čepic“ do vedení SŽDC vzrůstá obava lidí, kteří rozumí řízení infrastruktury, co bude se společností dál. Nejenže se znovu připravuje organizační oddělení řízení provozu od správy infrastruktury, které minulé vedení logicky spojilo v oblastních ředitelstvích pod jednu střechu. Pan Kolář navíc začal intenzivně jednat s vedením ČD o velkém holdingu, tedy opětovném spojení ČD a SŽDC. Přece, jak sám říká, nemůžeme teď nechat České dráhy padnout!
Pod vedením pana Koláře a odborníků ve vedení se máme zřejmě dál na co těšit. Jediné, co může tento negativní trend v hospodaření zastavit, je zodpovědný přístup ministra dopravy Dobeše a premiéra Nečase.