Pokračujícím tématem těchto dní je zpackaný tendr na centrální registr vozidel. Ministr dopravy Pavel Dobeš do médií vypouští další a další nepravdy a snaží se odvést pozornost od svých pochybení. Rozhodl jsem se tímto deníkem uvést věci na pravou míru.
Za mého působení na ministerstvu dopravy a za působení Radka Johna na ministerstvu vnitra bylo v koordinaci těchto dvou rezortů uvolněno 300 milionů z evropských prostředků pro ministerstvo dopravy, mimo jiné i na nový registr vozidel. Toto financování bylo pro ministerstvo dopravy, které mělo registr převzít, velmi výhodné, uhradilo by jen 15 % a zbytek by šel z IOP (Integrovaný operační program). Tehdejší náměstci Šmerda na dopravě a Moroz na vnitru také domluvili posunutí termínů tak, aby se prostředky stihly řádně a včas vyčerpat.
Já jsem tedy pověřil mého tehdejšího náměstka Radka Šmerdu a šéfa informatiky Ivo Rosypala, aby připravili otevřené výběrové řízení na nový registr. Cílem bylo využít co nejvíce evropských peněz a ušetřit prostředky z národních zdrojů. Úsek pana Rosypala, kterého jsem na MD přivedl já, toto výběrové řízení v mašličkách připravil, já jsem jej však už bohužel nestihl vyhlásit.
Pavel Dobeš měl tedy po svém nástupu připravenou nejen alokaci finančních prostředků, ale i veškeré podklady nezbytné pro vyhlášení otevřeného výběrového řízení. Není tedy pravda, že bych v této věci nekonal, opak je pravdou!
Pavel Dobeš měl do prosince čas toto výběrové řízení vypsat. Neudělal to, a naprosto tak promrhal drahocenný čas, který měl. Proto byl registr nakonec narychlo zadán bez výběrového řízení společnosti ATS, která na MD provozuje předražený systém IMIS, dodaný ještě za éry Aleše Řebíčka.
Zajímavý je také fakt, že na hrozbu kolapsu registrů jsem upozorňoval už před časem ve svém deníku nejen já, ale že obavu ze spuštění nového registru a jeho nefunkčnosti mělo i ministerstvo vnitra, které doteď provozovalo starý registr.
V rozhovoru s mým nástupcem Šmerdou jsem se dnes totiž dozvěděl, že MV nabízelo MD krátce před spuštěním nového registru resortu dopravy možnost prodloužení funkčnosti starého systému, protože existovala důvodná obava, že nový systém nebude fungovat řádně, a to i přes zcela nestandardní týdenní odstávku obou systémů, které dalo MD luxusní časovou rezervu pro případné testování. K tomu však patrně nedošlo.
Pikantní na celé věci je, že oněch 300 milionů i nadále leží uvolněno na ministerstvu vnitra a nyní čekám, že bude narychlo vymyšlen nějaký zbytečný systém, na který by se prostředky daly použít, jen aby se peníze vyčerpaly. Takový však bohužel bývá osud mnohých evropských peněz.
Bez zajímavosti také není, že na ministerstvu se před časem změnilo zadání a byl jasně dán požadavek spolupracovat s IT společnostmi z Moravskoslezského kraje: Vítkovice IT solutions a.s. (blízké šéfovi Vítkovic) a společností AutoCont. O tom jsem však již psal před měsícem ve svém deníku...