Již před několika měsíci jsem v Partii na Primě říkal, že zakázku tzv. Ejpovických tunelů pravděpodobně vyhraje Metrostav a nyní tato společnost dala (shodou okolností…) nejnižší nabídku za 3,7 miliardy. Na druhém místě je Skanska s nabídkou vyšší asi o 800 milionů korun. Velmi pozitivní je, že projekt byl projektanty původně naceněn na osm miliard korun a nyní podle nabídkových cen se zdá, že může být postaven za méně než polovičku.
Ale je tu ale. Když byly VV ještě v koalici, největší soutěž byla na železniční uzel v Plzni, který se vysoutěžil o třetinu levněji proti ceně projektu, ale s podmínkou, že nejsou přípustné tzv. vícepráce, kterými se řada projektů dříve prodražovala. Tedy stavělo se dráž, než jaká cena se projektem předpokládala.
Tak například dnes EU nechce proplatit velkou část výstavby Pražského okruhu, protože vícepráce činily nakonec skoro 50 procent všech nákladů. Vícepráce jsou politický penězovod, protože se na ně nevypisuje výběrové řízení, jen se řekne „s tímto se dopředu nedalo počítat, ale udělat se to musí“.
Obavám se, že cena méně než poloviční u tunelu Ejpovice je přesně cestou, jak vyhrát zakázku s tím, že vícepracemi se cena bude následně bez výběrového řízení netransparentně a korupčně zvyšovat. U výstavby tunelu je to zvlášť časté pod záminkou nedostatečných, nebo špatných geologických průzkumů, které nezjistily a objektivně ani někdy nemohou zjistit všechny možné problémy s podložím.
O tom, že na Ministerstvu dopravy se ví, že není vše v pořádku, svědčí i to, jak moc je ticho po pěšině v tomto největším výběrovém řízení za poslední léta. Místo aby po delší době oznámili dobrou zprávu, je ticho…
O to více asi pobíhá Dobešův kmotr Frkal, který nakonec, chudinka, neodjel ani na Olympiádu do Londýna.