Rád bych se s Vámi podělil o velmi zajímavý text místopředsedy VV Jiřího Kohouta, který se zabývá, v současné době nejvíc diskutovaným tématem, odvoláním policejního prezidenta Petra Lessy.
Rychlost procesu odvolání Petra Lessyho a jmenování nového nástupce má v obecnosti mnohem hlubší konotace než by se na první pohled mohlo zdát. Především je to velmi vážná situace, která již hraničí s bezpečnostním ohrožením podstaty státu. Pokud bude nadále sílit podezření ze zneužívání institucí státu, k udržení a posílení politické moci, potom občan ztrácí poslední možnost, jak se dovolat práva v této zemi.
Základní pilíře státu, které mají být zárukou a oporou demokracie jsou moc výkonná, moc soudní a moc zákonodárná. Pokud se podíváme do novodobé historie státu, potom u všech třech pilířů máme trvalé pochybnosti o jejich nestrannosti a objektivitě a pokud by byly tyto instituce zkorumpovány, je ohrožena zásadním způsobem bezpečnost tohoto státu.
Všechny tyto pilíře státu jsou velmi provázány a jsou nezbytnou podmínkou pro smysluplné fungování státu. Bohužel, parlament a politici jsou velmi často tlačeni k tvorbě zákonných účelovostí až paskvilů. Může jít o skryté zachování politického vlivu, nikoli primárně o zachování a pečování o zájmy státní či o potřeby občanů ČR. Za příklad by mohl sloužit i vznik zákona o GIBS, který je evidentně jakousi pojistkou a kontrolním mechanismem nad policií v rukou ODS. Byla to i podmínka zakotvená v koaliční smlouvě, pro ustoupení ODS ministerstva vnitra. Jedině pod touto podmínkou ustoupila ODS požadavku VV na ministerstvo vnitra a následně i tlaku Radka Johna ve věci jmenování nového a na ODS nezávislého policejního prezidenta. Dnes v reálu vidíme rácio příběhu a tím je kontrola policie.
Ovládnutí těchto institucí státu je naprosto zásadní pro tvorbu obrazu naprosto skvěle fungujícího institucionální rámce naší země a je o to významnější, o co více jsou tyto instituce pod vlivem politických stran a prolezlé korupcí. Odborníci zcela „nezávislých“ institucí, tedy odborníci, pomáhají zkorumpovaným politickým stranám předkládat obraz perfektně fungujícího státu. Občan může být v klidu.
Bohužel, nikdo se nezajímá proč je tento obraz skvěle fungujícího státu a jeho institucí, které chrání demokratické principy tak dokonale, jsou natolik s kontrastu s realitou, kterou se musí občan dennodenně brodit. Synonymum pro tento proces se nazývá absolutní nedostatek morálky a státu. Velmi časté konce politických šarvátek končí právě na postojích těchto institucí, které se často stávají součástí politické hry. Vyjádření soudů, státních zástupců a špiček policie je velmi často bráno jako nestranné a odborné stanovisko právě tohoto institucionálního rámce státu. Vláda Petra Nečase si právě pochybná rozhodnutí těchto institucí často bere jako pomocnou berličku pro svá kontroverzní rozhodnutí. O spřízněnosti a spolupráci je taktní ticho. Premiér nic neví, dle jeho postoje je proces s Petrem Lessym standardní postup demokratických institucí tohoto státu.
Úporný politický souboj o státní zastupitelství mohl být jen krokem v přípravné politické bitvě o policii ČR. Spouštěcím momentem byl souhlas státního zástupce, který díky kterému byl případ Lessy znovu ve správnou chvíli GIBSem otevřen.
Pokud situaci shrneme, tak veškerou moc soudní a výkonnou měla dlouhodobě pod kontrolou ODS s tichým souhlasem KDU-ČSL , dnes TOP09. Dva velmi významně resorty, které jsou velmi potřebné pro potírání korupce, by hypoteticky mohly být pod kontrolou jedné politické strany, jejíž napojení na podnikatelské struktury a zapojení do rozkrádání státu je obecně známo.
Celkový obraz reálného stavu společnosti a právě onoho institucionálního rámce, dokládají cynické postoje jak pana Bílka šéfa GIBS, tak i ministra vnitra pana Kubiceho. Styl jakým reagují na silná podezření na napojení na politickou moc a na podezření z manipulace celého procesu je velmi rozporuplný. Jejich argumentace - doložte nám důkazy a my odstoupíme je fatální. Pokud tento požadavek směřují na poslance parlamentu, vědí dobře proč.
Je nutno si položit v této situaci jednu zásadní otázku. Kdo má ve své gesci síly a prostředky které jsou v boji se zločinem používány? Není to náhodou právě GIBS či policie, kterou vede i ministr vnitra a u které momentálně probíhá silný mocenský boj o její ovládnutí? Právě naopak, tito pánové by pod tíhou těchto podezření měli promtně dokládat důkazy, že se tak stát rozhodně stát nemohlo a hájit čistotu fundamentu státu? A vysoká důvěryhodnost je podmínkou pro naplnění jejich role. Oni jsou jediní, kdo to v tomto státu může zcela legálně prokázat a pokud jsou napojení a integrování na politickou stranu, potom již není vyšší instance, která by mohla prokázat dané skutečnosti. Pokud nechtějí, potom nikdo jiný v tomto státu nemá pravomoci, které mohou celou záležitost osvětlit.
Tímto postojem pouze arogantně doporučují poslancům parlamentu - sežeňte si důkazy nebo mlčte. Evidentně jsou si vědomi, že jediný kdo má důkazy jsou oni a nikdo jiný v této zemi nemůže odhalit špinavou hru, kterou mohli v této kauze sehrát. Domnívám se, že, odpovědnost důkazního břemene je na těchto institucích a jejich představitelích, nikoli na poslancích.
Tento styl argumentace je panem Bílkem a pane Kubicem veden velmi účelově a se snahou obrátit pozornost od postaty příběhu, kterým je především jejich odpovědnost vůči této zemi a faktu, že důkazní břemeno je na nich.
Pokud nebudou ochotni a schopni dokázat svoji nevinu, potom je nutno vnímat tuto skutečnost jako prokázání viny a důkaz o politickém odstranění Petra Lessyho z funkce policejního prezidenta a důkaz zneužití GIBS k politicky špinavé práci. Bude to i důkaz, jak mafie, prostřednictvím politických stran ovládají tento stát. Je to i důkaz nejhlubšího úpadku našeho státu jako celku.
Jiří Kohout