Na základě směrnice evropského Parlamentu a Rady číslo 126/2006, se rozhodlo Ministerstvo dopravy schválit k řidičskému oprávnění B i oprávnění A1. Znamená to, že osoby s oprávněním pro řízení osobních aut do 3,5 tuny budou moct řídit motocykly A1 s automatickou převodovkou do objemu 125ccm.
Motocykly s touto kubaturou prošly rychlým vývojem a dnes umí jet rychlostí 140 km/h a navíc s automatickou převodovkou, která ještě akceleraci zvyšuje. Oprávnění k řízení tohoto typu budou mít nyní automaticky všichni ait do 3,5 tuny, a to bez jakékoli autoškoly, kurzu nebo předešlé praxe. Ministerstvo dopravy pouze vydalo doporučení, aby si lidé bez zkušeností zaplatili kondiční jízdy.
Od 19. ledna tato změna vstupuje v platnost, kterou z dosud nám známých dokumentů jako jediná v EU přijala ČR. Je to i na vzdor samotným motocyklistům, kteří volali po zastavení takového zásadního kroku s odůvodněním nárůstu nehodovosti, zranění a ztrátách na životech. Právě ČR se řadí v Evropě na poslední příčky, co se týká smrtelných nehod při jízdě na motocyklu. Ročně v naší zemi zemře za cca 6 měsíců provozu na 100 lidí a stovky dalších je těžce zraněných.
Motocyklová asociace ČR vyzvala Ministerstvo k zaražení tohoto neuváženého kroku ještě v době před schválením. Svůj krok odůvodňuje tím, že laikům takový stroj do ruky nepatří.
„ Je to výsměch naší práci, kterou se tu léta snažíme dělat, abychom ochránili motocyklisty i samotnou veřejnost," říká prezident asociace Jaromír Šíd. Podle něj se ozývají hlasy i ze zahraničí jako třeba od Slovenského Policejního Prezídia, které se prý nechalo slyšet mjr. Ing. Denisou Baloghovou, že na jejich území uznávat kombinaci B+A1 nebude.
Ani český BESIP neměl možnost se nijak ke změně vyjádřit. Zůstává tak otázkou, který z lobbistů novinku prosadil? Motocyklová Asociace nyní shromažďuje vyjádření různých institucí a odborníků a hodlá uspořádat ve foyer Ministerstva expozici s názory odborníků a následky různých zranění.
Čtěte také: