Včera se na půdě Poslanecké sněmovny odehrála více než zajímavá veřejná diskuze na téma: "Spotřební daň na pohonné hmoty – zachovat nebo snížit?" Ministr Kalousek se sice nedostavil, ale poslal za sebe prvního náměstka Ladislava Minčiče.
Ten se ujal úvodního slova a přítomné seznámil se skvělé připravenými číselnými i grafickými podklady, dokazujícími vcelku jediné: spotřební daň na naftu je dnes příliš vysoká (10,95 Kč na litr) a jejím snížením (o 1,5 až 2,5 Kč) s nejvyšší pravděpodobnosti vybereme do státní pokladny stále stejný příjem, ne-li vyšší.
Velmi velkými odběrateli nafty jsou totiž mezinárodní automobiloví dopravci, kterým při tranzitu přes území naši republiky přirozeně nedělá problém natankovat palivo v jiné zemi, je-li to naše kvůli vysoké spotřební dani nepřiměřeně drahé.
související: Ministře Kalousku, Manchester je už pasé. Potřebujeme levnou naftu
Sám pan náměstek na tyto fakta velmi konstruktivně a jasně navázal: podle jeho osobního názoru je na čase tuto sazbu snížit a dát tak pozitivní prorůstový impuls naši ekonomice. S pozicí pana Minčiče se zcela ztotožňuji, o to překvapivější je však oficiální pozice jeho ministerstva: jedná se o riskantní krok, který může způsobit významný výpadek státního rozpočtu, a můžeme k němu přistoupit pouze v okamžiku, kdy tento potenciální budoucí výpadek bude kompenzován zvýšením daní jinde či stejně velkým škrtem ve státních výdajích.
Takové oficiální stanovisko ministerstva zarazilo přítomné ekonomy – představitele prestižní Národohospodářské fakulty VŠE pana doktoranda Aleše Roda a děkana fakulty Miroslava Ševčíka. Ekonomové sice připustili, že pokud se sníží spotřební daň o 2 koruny a zároveň s tím nestoupne spotřeba, pak státní pokladna přijde o více než 10 miliard korun, nicméně ihned na to zdůraznili: tak pesimistický a hypotetický scénář se zcela rozchází s moderní ekonomickou vědou. Řidiči kamionů budou nakupovat více nafty v ČR, protože pro ně přestane být tím nejdražším palivem na jejich cestě Evropou.
Janota přiznal chybu
Do diskuze se následně vložili i podnikatelé, kteří svými praktickými zkušenostmi a hlavně číselně podpořili stanovisko ekonomů: David Šeich – předseda SME Union ČR, Vladimír Starosta – prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA, Václav Loula – společnost BENZINA,s.r.o., Josef Paumer – ředitel zastoupení AS24 pro Českou republiku a Slovensko a další. Zmínění pánové si prošli nedávným zvýšením spotřební daně o 1 korunu, jelikož toto opatření obsahoval „Janotův balíček“ jehož primárním cílem bylo stabilizovat veřejné finance čelící globální krizi. Zesnulý ministr financi Eduard Janota však byl důstojným a moudrým mužem, který sice udělal chybu a navýšil spotřební daň na naftu, avšak následně si jí sám uvědomil a prohlásil, že to bylo špatné opatření.
Praxe to prokázala a situace se spotřební daní se dnes podobá situaci s vyšší DPH. Čím vyšší sazba, tím nižší výběr daně a tím větší hospodářský pokles a šedá ekonomika. Podle slov předsedy ČESMADu za nadstřelenou označil v jejich společném rozhovoru současnou sazbu spotřební daně i sám ministr financi Kalousek.
související: S daněmi jsme už na stropě, pane Kalousku. Zvýšení DPH je kontraproduktivní
Co brání panu Kalouskovi v tom, aby napravil chybu svého předchůdce? Proč neudělá něco pro naši republiku a její skomírající hospodářství, proč nesníží spotřební daň na naftu a neušetří tak peníze i všem běžným občanům ČR, jejichž vozidla na ní jezdí? Proč se současného hloupého stavu musí oficiálně zastávat jeho první náměstek, který by tuto daň sám snížil? Proč...
Další články z rubriky Makroekonomie: