Zástupci Svazu měst a obcí (SMO) chtějí zabránit plošnému snížení počtu stavebních úřadů a matrik a dalšímu odebírání kompetencí obcím prvního a druhého typu. Jejich snažení podpořené výzvou zopakoval na včerejším sněmovním semináři pod záštitou VV starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil.
„V případě dokončení reformy, by se s obcí staly pouhé vesničky střediskové, což nechceme,“ uvedl Uchytil a postěžoval si na nezájem a přehlížení problému ze strany některých zákonodárců a ministerstvech.
Výzva ke členům vlády, Poslanecké sněmovny i Senátu, do níž se zapojilo na 500 obcí a měst, upozorňuje na úskalí připravovaného legislativního řešení z dílny Ministerstva vnitra a MMR.
zaznělo také na semináři: Seminář VV: Jak zkrotit hazard? Každý Čech vsadí ročně 5% mzdy!
Zastavte dokončení II. fáze reformy veřejné správy
Vážení členové vlády České republiky, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážené senátorky, vážení senátoři,obracíme se na Vás s naléhavou žádostí o podporu při snaze o zastavení dokončení II. fáze reformy veřejné správy a s výzvou za zachování dostupnosti státní správy pro občany na celém území ČR. V současnosti je v republice 6246 měst a obcí a po chystané reformě by občané museli dojíždět za vyřízením všech svých úředních záležitostí pouze do 205 vyvolených měst!!!
Ministerstvo vnitra ČR ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR předložilo návrh dokončení tzv. II. fáze reformy veřejné správy vládě ČR.
Ministerstvo vnitra předkládá návrh koncepce jako konečné řešení a navrhuje:
a) jako základní jednotku výkonu státní správy obce III. stupně (ORP)
b) zrušení výkonu státní správy na obcích I. a II. stupně (POÚ), obce II. stupně převést na obce I. stupně (bez výkonu státní správy)
Zrušení výkonu státní správy na obcích I. a II. stupně s sebou přinese zrušení stavebních úřadů, zrušení matrik, odebrání agend řešení přestupků proti občanskému soužití, vydávání rozhodnutí o předepsání finančních odvodů za odnětí zemědělské půdy ze ZPF, rybářských lístků atd.
Materiál se vůbec nezabývá analýzou činností na úrovni obcí II. a I. stupně a z celkového kontextu pouze účelově vytrhává určité činnosti (např. rybářské lístky). Jeho přijetí v navrhované podobě způsobí zhoršení podmínek života občanů v obcích do 10 tis. obyvatel a prohloubení nespokojenosti občanů. Materiál ve své analytické části naprosto pomíjí historický vývoj postavení obcí v rámci výkonu státní správy a nebere v úvahu, že existuje přirozená spádovost menších obcí do větších obcí. Nezohlednění této skutečnosti znamená komplikaci pro občany, kteří budou nuceni za úředníkem dojíždět mimo rámec svých běžných potřeb.
Cílem návrhu dokončení tzv. II. fáze reformy není nic menšího než úplně zlikvidovat zbytek výkonu státní správy na menších městech a českém venkově. Po zrušení finančních úřadů, zrušení nebo omezení činnosti úřadů práce, odebrání práva vydávat pasy a občanské průkazy přichází návrh mimo jiné s trvalým zrušením 413 stavebních úřadů a 1070 matričních úřadů a to na rozloze velikosti dvou třetin republiky! Jedná se o další podstatné vzdálení výkonu státní správy občanovi pod rouškou nepravdivých výpočtů o úsporách na výkon státní správy. Jedná se o velmi tuhou centralizaci státní správy s dopadem právě na obyvatelstvo vzdálené od těchto „nových“ center. Tvůrcům reformy zřejmě nevadí, že obyvatelé ve venkovských regionech s vysokou nezaměstnaností a podprůměrnými platy budou muset dojíždět i za nejběžnějšími úkony desítky kilometrů do tzv. malých okresů, které budou vybudovány pouze v 205 vyvolených městech. Bude snad stát těmto lidem kompenzovat jejich čas a zvýšené výdaje spjaté s nezbytnými správními úkony, když škrtem pera na ně přenesl náklady státu? Venkov se tak stává obětním beránkem ve jménu imaginárních úspor ve státním rozpočtu. Obyvatel, kterých se toto přímo dotýká, je v ČR přes 3.5 milionu! A co bude muset venkov obětovat dále? Policii? Lékaře?
S navrhovaným řešením zásadně nesouhlasíme, neboť velmi významně vzdaluje výkon státní správy od občana a přenáší významnou část výdajů na něj.
My, zástupci obcí s pověřeným obecním úřadem a obcí se stavebními a matričními úřady, na rozdíl od tvůrců reformy, kteří jsou zcela odtrženi od reality, naopak žádáme navrácení správních úkonů na naše radnice a tím blíže k občanům.
Žádáme o navrácení těchto úkonů:
- vydávání občanských průkazů a pasů
- vydávání úplných stavebních povolení na stavebních úřadech pro povolování rekonstrukcí místních komunikací
- vydávání rozhodnutí v oblasti životního prostředí
O zachování stávajících a navrácení odejmutých úředních úkonů žádáme i proto, že disponujeme vyškolenými profesionály, vlastnícími certifikáty odborné způsobilosti pro výkon státní správy na stejné úrovni, jako úředníci na městech s „rozšířeným výkonem státní správy“, že vydáváme stejně kvalitní rozhodnutí, jako úředníci na obcích III, a hlavně chceme zachovat a zpět přiblížit výkon státní správy s nejfrekventovanějšími úkony obyvatelům v našich regionech. Taktéž náklady na činnost jsou stejné jako na obcích III.
Vážení členové vlády a zákonodárci, věříme, že celý proces nebyl nastartován z vůle politické reprezentace země, ale aktivitou ministerských úředníků. Budeme hledat jakoukoliv politickou podporu, která pomůže tyto pro naše občany destruktivní kroky zastavit.
Čtěte také: