O tom, jak se dá Generální inspekce bezpečnostních sborů zneužít, se mohli občané ČR přesvědčit nedávno, když byl po vykonstruovaném procesu zbaven funkce policejní prezident Petr Lessy.
Věci veřejné právě z výše zmíněných důvodů předloží návrh, který vzešel z iniciativy občanského spolku Šalamoun a posiluje skutečnou kontrolní roli GIBS a její nezávislost vůči moci výkonné a zvůli mocných. Nedávná, naprosto nepřijatelná zkušenost s cílenou kriminalizací policejního prezidenta Lessyho v řádu hodin potvrdila, že GIBS naprosto neplní svou roli, pro kterou byla zřízen.
Ukazuje se, že tato mocenská servilita a rezignace na původní kontrolní a nezávislou roli nesouvisí pouze s osobou ředitele GIBS, blízkého spolupracovníka Ivana Langera, pana Bílka, ale že jde o systémové selhání.
Věci veřejné vylslyšely návrhy z občanské sféry, jmenovitě spolku Šalamoun a podpořily jejich námět na několik velmi konkrétních opatření posilujících nezávislost a profesní autonomii GIBS.
Současná právní úprava podřizuje ředitele GIBS přímo premiérovi. Pro posílení nezávislosti a nestrannosti ředitele GIBS se jeví jako nezbytné, aby byl do budoucna podřízen prezidentovi republiky, nikoliv předsedovi vlády. Od toho je odvozena i nově navrhovaná délka jeho funkčního období. Nutno zdůraznit, že činíme tak bez vedlejších úmyslů, neboť jméno nového prezidenta je stále ve hvězdách.
V předkládané normě navrhujeme, aby ředitele GIBS jmenoval do funkce prezident republiky a to na základě výběrového řízení organizovaného předsedou Senátu. Prezident republiky by měl oprávnění kandidáta vzešlého z výběrového řízení odmítnout a to dvakrát.
Nově by se funkční období ředitele GIBS odvozovalo od funkčního období prezidenta republiky tak, aby měl každý prezident republiky možnost vybrat svého vhodného kandidáta na pozici ředitele GIBS či případně stávajícího opětovně v kontrolním úřadu potvrdit.
Chci zdůraznit, že účelem této právní úpravy je zajištění účinné kontroly bezpečnostních sborů a garance skutečné nezávislosti ředitele. Účelem této novely je oddělit v maximální míře řízení bezpečnostních sborů od jejich kontroly, tedy oddělit GIBS od vlády, premiéra a ministra vnitra jako přímého nadřízeného policejního prezidenta.
Nově chceme zřídit funkci zástupce ředitele GIBS a současně i stanovit způsob jeho jmenování a odvolání. V našem návrhu se i výslovně zmiňuje pravomoc ředitele vydat vnitřní předpis, kterým je vnitřní řád inspekce.
A v neposlední míře se skrze tuto novelizaci stanovují podmínky pro výkon funkce ředitele GIBS, z nichž nejvýznamnější je, že ředitel nesmí být členem politické strany a nesmí být, a to ani historicky, členem bezpečnostního sboru, jehož příslušníky může inspekce stíhat.
Jsme přesvědčeni, že pouze touto formou můžeme zaručit opravdu nezávislého ředitele autonomní kontrolní organizace, kterou by GIBS do budoucna měla být a bohužel v současnosti naprosto není.
Námi navrhovaná úprava zákona o GIBS je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a ctí i principy dělby moci v našem státě. Tento návrh v nejbližších dnech vložíme do legislativního procesu.
psali jsme: Zatočíme s lichvou. Podali jsme účinný návrh zákona
Hospodářská komora jde s námi proti Kalouskovi. Plaťme DPH až po u
Tajné: Šedá eminence ODS Novák prodává sázkovou kancelář