Ve čtvrtek jsem poskytl rozhovor časopisu Týden, ve kterém jsem v podstatě shrnul to, co jsem celý týden naznačoval v Poslanecké sněmovně při svých projevech, a sice že na ministerstvu dopravy, resp. na ŘSD se krade v řádech desítek milionů. V tomto článku přináším konkrétní důkazy na základě odborného posudku a v souvislosti jsem se rozhodl podat také trestní oznámení.
Krádež číslo jedna se jmenuje jednoduše - hlína a týká se Dálnice D1, konkrétně pak stavby s označením 0135 v úseku Kroměříž východ – Říkovice. K této stavbě vznikl odborný posudek autorizovaného inženýra Jiřího Šmída, který zjistil dvě závažná pochybení, či lépe řečeno zlodějny.
Nutno připomenout, že ještě před zveřejněním zmíněného posudku v červenci 2012 rezignovali, resp. byli odvoláni dva důležití ředitelé ŘSD. Ředitel závodu Brno Ing. Zdeněk Pánek, který posudek zadal a ředitel výstavby dálnic Ing. Štamberk.
Chemická expertíza je prozradila
První posudek jasně dokladuje, že na stavbě byly použity zeminy odtěžené z předchozí stavby 0134, avšak byly v rozporu s tímto stavem fakturovány jako přebytečné zeminy. To znamená, že fakticky došlo jen k přesunu hmot z jedné stavby na druhou do vzdálenosti 5 km a k nulovému uskladnění a nákupu zemin. Státu tím vznikla škoda přibližně 30 milionů korun. Ing. Šmíd opírá svá tvrzení o chemickou expertízou zeminy.
Zase Skanska
V druhém posudku se podvodného jednání dopustila společnost Skanska. Oproti jiným dodavatelským subjektům používala vápnění (za účelem stabilizace podloží) i v místech, kde vápnit vůbec nemusela, tím tedy uměle zvyšovala náklady na stavbu. V některých úsecích neprováděla předepsaná měření únosnosti podloží vůbec a vápnila automaticky. Jelikož cena stavby ještě nebyla vyčíslena, nebyla vyčíslena ani škoda, která státu vznikla. Skanska se ale mimo jiné dopustila podle Ing. Šmída celé řady dalších pochybení. Na některých místech stavby nebyla položena předepsaná geotextilie, jinde podloží nebylo objednatelem řádně odzkoušeno a převzato.
psali jsme: Dobešova tajná schůzka s noclehem a ČD Telematika je připravena k prodeji
O další pochybné akci ministerstva dopravy tzv. fiktivním převzetí Dálnice D1 jsem řečnil ve Sněmovně opakovaně. V podstatě se jedná o to, že MD jde na ruku společnosti Eurovia. Ano, té společnosti, která nám už jednou spostavila kvalitní " horskou dráhu" na D47. Ministerstvo totiž převzalo odpovědnost za stavbu úseku D1 z Ostravy na hranice a v případné opravy jdou za ním, nikoli za zhotovitelem.
detaily si můžete přečíst zde: Fiktivní převzetí dálnice D1 je krádež za bílého dne
Posudky Ing. Šmída
Věc: Vápnění
Věc: fitkivní přesun zeminy
Na základě těchto posudků s prokazatelnými posudky podávám trestní oznámení