Stranický kolega Petr Skokan se ve středu rozhodl s okamžitou platností rezignovat na svůj členský post ve Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury. Učinil tak dopisem adresovaným premiérovi, kde shrnul disfunkce SFDI a nepřímo naznačil i korupci.
Skokan v dopise uvedl, že se často hlasuje na Výboru způsobem per rollam, chybí tu diskuse a argumentace, jednání Výboru kolidují se zasedáním Sněmovny, ruší se termíny zasedání, nezajišťuje se tu dostatečná ochrana veřejného zájmu atd. Skokan v dopise navíc naznačuje korupční praktiky odehrávající se uvnitř fondu.
„Z mnoha kroků SFDI vůči výboru cítím velmi silnou účelovost v chování k dosažení a prosazení cílů, které nejsou v souladu s hlavním tématem této vlády a to boj proti korupci. Jako příklad mohu jmenovat případy, které přikládám v příloze dopisu,“ uvedl v dopise.
Nutno dodat, že se Petru Skokanovi vůbec nedivím. Několik týdnů na plénu Poslanecké sněmovny otevřeně hovořím o pochybném převzetí dálnice D1 z Ostravy na hranice od společnosti Eurovia. O podvodech společnosti Skanska při výstavbě Dálnice D1 v úseku Kroměříž východ – Říkovice, kdy jsem se v souvislosti rozhodl podat trestní oznámení a o dalších podivných praktikách na ministerstvu dopravy a ŘSD.
více zde: U Dobeše na dopravě se krade. Chemická expertíza to dokázala
Fiktivní převzetí dálnice D1 je krádež za bílého dne
Skokanova rezignace
Vážený pane předsedo vlády,
dne 11. května 2011 jsem byl na základě usnesení Vlády ČR č. 356 jmenován do funkce člena Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury. Po celou dobu mého působení na této pozici jsem se snažil vykonávat svěřenou funkci svědomitě a zodpovědně. Bohužel jednání Výboru SFDI probíhají nyní způsobem, který mi znemožňuje plnohodnotné zapojení do práce ve výboru. Velmi často se hlasuje způsobem per rollam, který neumožňuje přímou konzultaci a argumentování. Z pro mě nepochopitelných důvodů dochází velmi často k rušení termínů zasedání výboru a k jejich přesunu, což mě velmi omezuje v možnostech přípravy a konzultace s odborníky. Například poslední zasedání výboru má být svoláno v době, kdy má zasedat Poslanecká sněmovna PČR, kde se mám účastnit schůze jako řádně zvolený poslanec. Všechny tyto okolnosti mi znemožňují prosazovat názory a stanoviska, které jako osoba zastupující ve Výboru SFDI Vládu ČR, mám povinnost hájit.
V současné době napjatých veřejných financí, kdy se sestavuje rozpočet SFDI na rok 2013 a Středně dobý výhled pro léta 2014 – 2020, se do seznamu nově financovaných staveb dostávají stavby, které jsou vysoutěženy a zasmluvněny již v období 2008 až 2010 a mají se realizovat za mnohem vyšší ceny a s úrovní smluv nezajišťující dostatečnou ochranu státního a tedy i veřejného zájmu. Tyto smlouvy jsou stejného charakteru jako smlouvy u zakázek, které dnes zpochybňuje Evropská Unie z pohledu profinancovatelnosti z evropských zdrojů. Přesto jsou tyto zakázky protlačovány do seznamu staveb pro příští léta, bez možnosti otevřené diskuse s možností hlasování pouze per rollam a bez přihlédnutí jakýchkoliv připomínek, dotazů či vyjádření nesouhlasu. Tento hektický způsob schvalování na poslední chvíli je z mého pohledu projevem naprosté neprofesionality subjektů připravujících podklady, s minimem informací pro kvalifikované rozhodnutí.
Zároveň velmi silně nesouhlasím s Rozpočtovými opatřeními roku 2012, kdy dochází k dramatickým změnám časování projektů a jejich návazného čerpání finančního rámce
přiděleného k čerpání pro rok 2012, bez podrobného zdůvodnění a v dnešní době tolik potřebné diskuse.
Z mnoha kroků SFDI vůči výboru cítím velmi silnou účelovost v chování k dosažení a prosazení cílů, které nejsou v souladu s hlavním tématem této vlády a to boj proti korupci. Jako příklad mohu jmenovat případy, které přikládám v příloze dopisu.
Vzhledem k výše uvedenému nemůžu plnohodnotně zastávat funkci člena Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury s veškerou zodpovědností mé osobě svěřenou.
Rád bych Vám proto poděkoval za důvěru, kterou ve mně Vláda ČR vložila, nicméně Vám chci tímto oznámit, že s okamžitou platností rezignuji na člena Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury. Bohužel, do doby než se faktory uvedené výše zásadním způsobem nezmění, nemůžu s čistým svědomím vykonávat tuto funkci, do které jsem byl s důvěrou dosazen.
V úctě
RNDr. Petr Nečas
Úřad vlády ČR nábřeží Edvarda Beneše 4,