Nejen řidiči si vzpomenou na léto, kdy nikoli vinou horka zkolaboval centrání registr vozidel při přechodu na nový systém. Nervózní byl premiér Nečas, ministr dopravy Pavel Dobeš, ale i Karolína Peake. Padala ultimáta, vyhrožovalo se vyhazovem z vlády.
Dobeš se tehdy oháněl ostrými slovy na adresu dodavatele registru ATS - Telecom a hrozil, že za každý den, kdy centrální registr vozidel nepoběží, bude dodavatele bombardovat až padesátimilionovými pokutami. firmě ATS-Telcom. Nyní se však ukazuje, že to byly plané prupovídky, pouhá útěcha veřejnosti. Společnost, která registr zpackala, totiž nebude velmi pravděpodobně ve výsledku platit vůbec nic.
Za všechno může krajně nevýhodná smlouva, kterou ministerstvo s danou společností podepsalo. Ta totiž neumožňuje pokutovat firmu ATS-Telcom za nefunkčnost systému, ale pouze za jeho nedodání. A jelikož firma registr dodala, i když značně labilní, ministerstvo má nyní nulové šance ji jakkoli postihnout. K tomuto stanovisku však nedošli spekulativní novináři, ale samotní ministerští právníci, kteří v minulých týdnech zmíněnou smlouvu důkladně rozebrali, aby se v ní pokusili najít možné skuliny. Nenašli však žádnou.
doporučujeme: U Dobeše na dopravě se krade. Chemická expertíza to dokázala
Podle mého soudu je to naprosto skandální. Nejenže je v registru stále celá řad chyb, ale navíc Dobeš nebude vinou svých podřízených schopen vymoci pohledávky na tak důležitý systém, jakým bezesporu centrální registr je. Ten v létě během prvních dnů nefungoval, respektive fugoval na principu náhodných výbuchů a zcela zbytečně nutil řidiče k cestování na pobočky, mrhal jejich časem a prostředky.
Stálý příjem
ATS-Telcom měsíčně inkasuje 13 milionů za údržbu a provoz registru a dalších IT systémů ministerstva. Dále jí přiteklo na účet sedm milionů za vytvoření takzvané datové konzervy - tedy jakéhosi otisku starého registru -, díky níž úředníci kontrolují a opravují údaje v novém systému. V neposlední řadě pak státní úřad platí provoz infolinky a technické uživatelské podpory. Další peníze pro ATS-Telcom jsou podmíněné
čtěte také: Dobešova tajná schůzka s noclehem a ČD Telematika je připravena k prodeji
Fiktivní převzetí dálnice D1 je krádež za bílého dne