V rámci své včerejší parlamentní řeči, kterou hodlám zítra přetavit v interpelaci ministra dopravy Pavla Dobeše, jsem zmínil dílčí problém resortu, který však zavání velkou korupcí. Jedná se o smlouvy na pronájem benzínek a konkrétních odpočívek na dálnici D1.
Možná na první pohled řádově menší problém než fiktivní převzetí D47, kde hrozí ztráty miliard, nicméně z hlediska etiky a fungování státu je daleko zásadnější. Ministerstvo dopravy ve své souhrnné zprávě o stavu Ředitelství silnic a dálnic, vyvěšené minulý týden na webu ŘSD, uvádí, že mimosoudním vyrovnáním byly podepsány smlouvy se společností OMV a se společností Monstera, které narovnaly zásadní zvláštnosti při pronájmu benzínek a odpočívek v České republice.
čtěte také: Čerpadlo se zadřelo, pane Dobeši? Proč nám EU neproplatí 9,5 miliardy na dopravu
Kontrolou smluvního vztahu s výše zmíněnou Monsterou byl zjištěn nedostatek v kontraktu týkající se odpočívky Vražné na dálnici D1. Příčina problému tkví v tom, že ve smlouvě je uvedena podstatně nižší cena, než která byla původně vysoutěžena. V současnou chvíli se sice připravuje dohoda o narovnání, v níž má nájemné být doplaceno zpětně, ale dle zákona o zadávání veřejných zakázek mělo být vše neprodleně nahlášeno policii ČR a celá smlouva měla být následně předána právníkům k anulaci.
související: Skandální. Paralyzovali systém registru vozidel, nezaplatí ani korunu. Padne Dobeš?
V souhrnné zprávě ŘSD je mnoho dalších podezřelých případů odpočívadel. Monstera je jednou ze společností, kvůli které je mimochodem ve vazbě bývalý manažer ŘSD Michal Hala a jeho nadřízený Michal Laušman, vůči kterým se už mnoho měsíců v souvislosti se špatným hospodařením ŘSD vedou trestní stíhání.
Psali jsme: