Předvánoční čas je kromě shonu a vybírání dárků spojen také s nakupováním potravin. Jejich ceny v České republice však poslední dobou nepřetržitě rostou, a to nikoli jen kvůli zvyšování dolní sazby DPH. Na vině je také špatný zákon.
Podle statistiky musela své nákupní chování za poslední tři roky uzpůsobit cenám výrobků více jak polovina rodin, což jinými slovy znamená, že se musely uskrovnit. Cukr, Mléko, Mouka, Pivo, Rama, Toustových chléb jsou součástí v podstatě každého nákupního koše. Jistě bychom ale našli celou řadu dalších produktů, než kolik jich je uvedeno v této tabulce, které u nás vycházejí prostě dráž. Nehledě na kvalitu potravin ušetříte nákupem v Německu 20% z celkové částky, v Polsku pak dokonce 30%. Na průměrném předvánočním rodinném nákupu za 5 tisíc korun, kdy se rodiny předzásobují na 14 dní dopředu, dokážete ušetřit více jak tisíc korun, což už je na rodinném rozpočtu znát.
Proč jsou ale ceny potravin u nás vyšší? Jedním z důvodů je pochopitelně vyšší DPH. Ta se od 5% z roku 2007 vyšplhala až na současných 14, respektive na 15%, které prosadila Nečasova vláda od ledna příštího roku. Druhým důvodem je pak špatná funkce zákona o Významné tržní síle. Mýlí se ten, kdo tvrdí, že to jsou hypermarkety, které zvedají ceny potravin. Zatímco v drtivé většině zemí ovládá jeden řetězec 20 až 30% trhu u nás žádný z řetězců nemá více jak 10% podílu, a nemůže tedy diktovat ceny, jak se mu zrovna zlíbí. Dokonce i na úrovni krajů a okresů funguje mezi řetězci v ČR konkurence.
Více o pivu zde: Prazdroj se chová doma jako predátor. Zákon mu to umožňuje
Tím, kdo ceny spotřebitelům skutečně diktuje, jsou velkododavatelé. Společnosti jako Plzeňský Prazdroj, Unilever, Nestlé, Karlovarské minerální vody nebo pekárny Penam Andreje Babiše, drží oproti situaci v ostatních zemích Evropy rovnou většinu nebo při nejmenším majoritní díl na trhu, což jim umožňuje hýbat s cenou podle potřeby.
Potrefený Babiš se ozval: Zdržím se invektiv, pane Babiši. Za mě hovoří grafy
Co s tím?
K této nezdravé konkurenci, k této nadvládě velkododavatelů nad hypermarkety, přispívá právě zákon o Významné tržní síle z roku 2009. Věci veřejné připravují novelu tohoto zákona, která by měla spravedlivě narovnat vztahy mezi dodavatelem a prodejcem tak, aby ten kdo z toho nakonec těžil v podobě nižší ceny, byl spotřebitel a aby se podařilo ochránit malé české výrobce.
více o zákonu zde:Nedovolme velkododavatelům diktovat ceny potravin. Změňme zákon!
Pokud nevěříte, sledujte dále web Víta Bárty, kde budou pravidelně zveřejňovány informace o cenách potravin a o možnosti manifestačního nákupu v zahraničí.