Důkazů o tom, že zákon o Významné tržní síle neplní svou funkci tak, jak by měl, najdeme hned několik. Jeho dysfunkce se přímo odrážejí na cenách potravin, a tím, kdo na to v konečném důsledku doplácí, je nejen spotřebitel, nýbrž i malý český dodavatel.
Obchodní prostředí na českém trhu s rychloobrátkovým zbožím, tedy v zásadě s potravinami, je ve dvou případech unikátní. V prvé řadě tu panuje téměř dokonalá konkurence mezi obchodními řetězci, jelikož ani jeden z nich nemá ani 10%ní podíl trhu. To je pro spotřebitele dobrá zpráva, jelikož konkurenční prostředí přispívá ke snižování cen. K tomu ale nedochází, protože na straně druhé je tu další unikát, a to v počtu, resp. v síle velkododavatelů, který první výhodu zcela eliminuje.
Velkododavatelé ovlivňují 75% vašeho košíku
V řadě kategorií rychloobrátkového zboží je tržní význam i jen jednoho dodavatele silnější než 3 největších obchodníků dohromady! Nejmarkantnější je vysoká míra tržní dominance dodavatelů v kategoriích prací a čisticí prostředky, minerální vody, pivo, margarín, káva, sycené nealko nápoje, sušenky. Dalšími kategoriemi s výrazně vysokým tržním podílem největších dodavatelů jsou např. čokoládové výrobky, tuky, jogurty či ovocné džusy, drůbež, vejce, aj. To jsou ale tři čtvrtiny výrobků obsažených v našich nákupních košících.
Měníme se s krizí
Rok od roku roste podíl domácností uvádějících, že současná ekonomická situace má vliv na změnu jejich nákupního chování. Zatímco v roce 2009 se změna týkala pouhých 22%, dnes je to plná polovina. Nejvíce pociťují složitou ekonomickou situaci zákazníci s nižším vzděláním, starší lidé a osoby s nižšími příjmy. Za pokřivení trhu, za nárůst cen potravin a v neposlední řadě za nárůst stále většího počtu lidí, co musejí uzpůsobovat své nákupní chování může špatný Zákon o Významné tržní síle.
Kde je problém současného zákona?
Dysfunkce zákona o Významné tržní síle (VTS) by se daly shrnout do několika bodů:
- Zákon o (VTS) se dnes vztahuje jen na obchodní řetězce, nevztahuje se na vertikální monopoly
- Zákon určuje silné postavení na trhu absolutní hranicí obratu 5 mld. Kč bez zkoumání skutečné síly vyjednávacích pozic
- Nedefinuje jednoznačně malého dodavatele
- Nechrání malé a střední české dodavatele
- Způsobuje nerovné postavení velkých dodavatelů a obchodních řetězců
Nový zákon, který navrhnou Věci veřejné, se bude vztahovat na všechny subjekty na trhu a bude chránit malé a střední dodavatele před vertikálními monopoly. Každý obchodní vztah bude zkoumán individuálně, aby se zjistila skutečná vyjednávací síla obou stran. Novela jednoznačně definuje malého dodavatele, a to obratem do 200 mil. Kč, čímž přispěje k ochraně malých a středních českých dodavatelů a v konečném důsledku povede k rovnému postavení velkých dodavatelů a obchodních řetězců.
Články z rubriky Zastavme růst cen potravin: