V rámci kampaně Zastavme růst cen potravin bych se rád zaměřil na jeden konkrétní výrobek - Plzeňské pivo. To bezesporu patří právem mezi klenoty České republiky, a to i proto, že se vyváží do více jak 50 států světa. Proč ale vyjde jeho nákup levněji v Německu než v ČR?
Odpověď je v zásadě jednoduchá. Plzeňský Prazdroj se na domácím trhu chová jako predátor, protože mu to umožňuje špatný zákon o Významné tržní síle, který upřednostňuje velkovýrobce potravin před potravními řetězci a v konečném důsledku na to doplácí spotřebitel vysokou cenou.
V pondělí jsem na sněmovním semináři vysvětloval, jak se ono predátorské chování v posledním roce na ceně piva projevilo. Plzeňský prazdroj v srpnu letošního roku oznámil v médiích, že od října zvýší cenu svých výrobků o 3%. Nebylo řečeno, že výrobci piva budou jednat s obchodníky o zvýšení cen. Bylo prostě jen jednostranně oznámeno, že ke zvýšení cen dojde – jinými slovy obchodníci musí akceptovat toto navýšení nebo se vzdají dodávek zdražených piv. Prazdroj okamžitě následovala dvojka na trhu Staropramen. Tyto dvě společnosti dohromady mají na českém trhu s pivem většinu.
Na tabulce s aktuálními cenami je vidět, že nejenže Prazdroj vychází levněji v Německu skoro o 5 korun, ale i cena přepravky je zde nižší. Za "basu Plzní" zaplatí zákazník u našich sousedů o více než 180 korun méně.
Klíč je v koncentraci trhu
Pokud srovnáme koncentraci trhu pomocí tzv. Herfindahl – Hirschmanova Indexu dojdeme k závěru, že ČR má vysoce koncentrovaný trh s pivem, a to dokonce tři a půl krát více. na Německém není žádný dominantní hráč, který by ze dne na den mohl zvednout ceny.
Pokud je tedy prodejní cena českého piva v německých obchodech nižší než prodejní cena stejného piva v našich obchodech a současně jsou marže německých obchodníků o něco vyšší než marže obchodníků v ČR, potom nutně musíme dojít k závěru, že výrobce dodává německým obchodníkům české pivo za nižší cenu, než za jakou ji dodává obchodníkům v ČR a že toto je tím rozhodujícím faktorem, proč je české pivo v SRN levnější než v ČR.
Za tento stav, který neplatí bohužel jen u piva ale i u komodit jako pečivo, káva, margarín, čokoláda je zodpovědný zákon a Významné tržní síle. Ten se podle odborníků zcela minul účinkem. Věci veřejné připravují jeho novelu tak, aby nastavila spravedlivě vztahy mezi řetězci a velkododavateli a neupřednostňovala pouze velkododavatele. Tím, kdo by na novele profitoval nižší cenou jsou spotřebitelé a samozřejmě malí čeští dodavatelé zvýšenou konkurenceschopností.
Články z rubriky Zastavme růst cen potravin: