V souvislosti s mojí kampaní zaměřenou proti nemravným lichvářským praktikám mě velmi zaujal sobotní článek serveru Novinky.cz „Češi se nepoučili, každý desátý chce Vánoce financovat úvěrem“. Je vidět, že prevence v této oblasti je více než nutná.
S financováním Vánoc pomocí úvěru má podle průzkumu společnosti Cetelem zkušenost zhruba každý třetí člověk. I přesto, že psychologové lidem rozhodně nedoporučují se kvůli pořízení dárků zadlužit, každý desátý člověk jejich rady nemíní brát vážně.
Nedoporučují to ani psychologové ani já, zvláště pokud se jedná o firmy poskytující rychlopůjčky, v jejichž síti každý rok uvízne více a více klientů, neschopných úvěr splácet. Ty svou insolvenci následně řeší jinou půjčkou, a tak dlouho vytloukají klín klínem, až je na ně uvalena exekuce. Letos se očekává, že počet soudem vyhlášených exekucí překročí magický milion. Odborníci varují před zadlužováním se kvůli koupi takových věcí, jako je třeba dovolená, oblečení, vánoční dárky a podobně. Radost z dárku rychle pomine a na zážitky z dovolené zapomenete mnohem dříve, než skončíte se splácením úvěru.
Kolik mě kampaň stála?
Novináři se mě často ptají, kolik jsem do osvětové kampaně invesoval a kolik billboardů jsem nechal vylepit. Já jen doufám, že jich visí dost na to, aby si lidé uvědomili, o jak velký celospolečenský problém se jedná. Co se týče vložených prostředků, tak určitě jich bylo méně, než kolik doufám, že by tato kampaň měla lidem ušetřit peněz i následného trápení s nezvládáním platit.
všechny články z rubriky Proti lichvě: