Ministr financí Andrej Babiš se asi musel zbláznit, jinak si totiž nedovedu vysvětlit jeho návrh, kterým chce získat další peníze do rozpočtu na úkor řidičů. Ke spotřební dani a dani z přidané hodnoty za benzin a naftu má přibýt poplatek za udržování rezerv, což znamená o 20 až 50 haléřů na litr víc.
Kdyby Babiš nevyhodil svého náměstka Ladislava Minčiče, mohl si od něj vyžádat analýzu, kterou Minčič prezentoval na sněmovním semináři pořádaným VV „ Spotřební daň na pohonné hmoty – zachovat nebo snížit?“ v listopadu minulého roku.
čtěte také: Pokusný králík Pospíšil ODS vyšel, teď zkouší záchranný kruh u Nečase
Jeho prezentace už tehdy dokazovala, že spotřební daň na naftu je příliš vysoká (10,95 Kč na litr) a jejím snížením (o 1,5 až 2,5 Kč) s nejvyšší pravděpodobnosti vybereme do státní pokladny stále stejný příjem, ne-li vyšší. Proč? Protože velkými odběrateli nafty jsou mezinárodní automobiloví dopravci, kterým při tranzitu přes území České republiky přirozeně nedělá problém natankovat palivo v jiné zemi, když je to naše kvůli spotřební dani nepřiměřeně drahé.
psali jsme: John: Víte, kolik doplácíte na obnovitelné zdroje kvůli EU? Podívejte se
Mezi hosty a přednášejícími se objevili odborníci na danou problematiku jako David Šeich – předseda SME Union ČR, Vladimír Starosta – prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA, Václav Loula – společnost BENZINA., Josef Paumer – ředitel zastoupení AS24 pro Českou republiku a Slovensko a všichni tito pánové náměstkovi tleskali.
V podstatě se stejnými závěry jako Minčin odprezentoval své grafy děkan Národohospodářské fakulty Miroslav Ševčík. Věci veřejné na základě této analýzy v minulosti navrhovaly sazbu na naftu snížit, protože stát by na daních vybral více a zlevnění pohonných hmot je v každé zemi prorůstovým impuls ekonomiky.
psali jsme: John: Nepříjemná fakta o tom, proč je svět Rusů a náš na hraně střetu
Stojí ještě za připomenutí, že Andrej Babiš si den před řádnými volbami v roce 2010 vylobboval mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny, na níž mu spřátelení poslanci přehlasovali veto prezidenta o povinném přimíchávání bioložky do pohonných hmot. Kolik od té doby Agrofert, který je největším pěstitelem řepky olejky, vydělal, se můžeme jen dohadovat, ale to že tento lex Babiš už tehdy zdražil benzín o 0,28 Kč/l a naftu o 0,44 Kč/l je fakt. Teď Babiš chce vydělat na řidičích i z postu ministra financí. A to bez ohledu na svá silácká prohlášení z předvolební kampaně, že jenom efektivnějším výběrem DPH zajistí státní kase 40 - 50 miliard korun. Mimochodem zesnulý ministr financí Eduard Janota prohlásil, že zvýšení daně na pohonné hmoty byla jeho největší chyba.
čtěte také: John: Bojí se EU přijmout odpovědnost za GMO?
Jestli se nepletu, tak hnutí Ano2011, nechtělo zvyšovat daně, tím že vytvoří daň novou, rozhodně svému slovu nedostojí.