Státní fond dopravní infrastruktury, který má na starosti financování dopravních staveb se dostane do finančních problémů, to je v zásadě matematická jistota. Do konce roku nestihne totiž vyčerpat prostředky z jednotlivých kapitol určených pro financování staveb.
Čerpání v některých položkách se k 30. září pohybuje na rekordně nízké úrovni. Kupříkladu na ŘSD v kapitole údržba silnic I. Třídy je vyčerpáno pouhých 28%, v kapitole opravy dálnic dokonce pouhých 16%. I jinak ale vykazuje plnění rozpočtu SFDI k poslednímu září vážné nedostatky. Kupříkladu na některé plánované investiční akce se nepodařilo dosud získat ani korunu.
Nedostatečnou úroveň vykazuje nejen čerpání z kapitoly státního rozpočtu, kde peníze „propadnou“ ministru financí Kalouskovi, ale též čerpání z evropských zdrojů, které je oproti roku 2011 o 12% nižší !
Čí je to vina?
Chyba může být na několika frontách. Ministr dopravy Pavel Dobeš, který vystřídal ve funkci Víta Bártu, nakázal v dubnu zrušit veškeré soutěže na přípravu staveb, a od té doby žádné jiné funkční opatření neučinil.
Ředitelství silnic a dálnic za vedení Reného Poruby připravovalo soutěže ještě pod starým zákonem a dotace se podařilo v zásadě vyčerpat. Po jeho „ výměně“ nový generální ředitel ŘSD David Čermák na příkaz ministra všechny soutěže pozastavil a začal prověřovat, zda proběhly v souladu se zákonem. Soutěže po revizi utajené Dobešovy skupiny, a to jen některé, se začaly pouštět teprve až v srpnu, čímž vznikla časová proluka.
Novináři by měli zašťourat do staveb s označením 513 a 514, nebo se podívat na zoubek čerpání na Dálnici D8.
související: