Bývalý ředitel SŽDC Habarta: Podívejme se na audit NKÚ z druhé strany

30.10.2012
Bývalý ředitel SŽDC Habarta: Podívejme se na audit NKÚ z druhé strany

V pondělí zveřejnila v zásadě všechna média výsledek auditu Nejvyššího kontrolního úřadu, který prověřoval Správu železniční dopravní cesty. Ačkoli výsledek kontroly NKÚ je podáván veřejnosti jako obvykle celkově v negativním duchu, je třeba na něj nazírat nezkreslenou optikou a pojmenovat souvislosti, které kontrolory NKÚ ke zjištěním vedly.

 

 

Na názor jsme se zeptali i Pavla Habarty, generálního ředitele SŽDC v období od posledního kvartálu roku 2010 do dubna 2012.   

 Pane Habarto, jak hodnotíte výsledky kontroly NKÚ?

 Jako manažer je vidím pozitivně. V závěrečném shrnutí NKÚ je konstatováno, že v prověřovaných činnostech nebyly zjištěny nedostatky, které by významným způsobem ovlivňovaly hospodaření SŽDC. Navíc, na několika dalších místech se zpráva zmiňuje již o zlepšujícím se výsledku hospodaření či snižování nákladů od roku 2010. 

NKÚ přesto SŽDC některé věci vytýká, zejména v letech 2008 a 2009. Zjištěné případy provozu některých osobních vozidel, právní služby či ostrahu polikliniky v Brně. Víte, já tady teď nechci vyzobávat promile, procenta či čísla nahoru dolů, jak to poslouchám ze sdělovacích prostředků. Bylo by zodpovědné a profesionální těm věcem porozumět. Když totiž slyším, jak stát zaplatil za něco 12 miliard a přitom to měl dostat zadarmo, vytržené a nepochopené, ale sladce sdělené veřejnosti, je mi z toho nanic. Ve zprávě je množství čísel a tabulek, ale bez dodatečných podkladů, ze kterých kontroloři vycházeli, bez detailní znalosti věci, bez pochopení souvislostí či okolností, nelze uvedené skutečnosti vesměs hodnotit.

čtěte také: Dobeš ex machina? Odvolá-li teď šéfa ŘSD, přijde Česko o miliardy kvůli D47

Přesto, jak hodnotíte výtky NKÚ?

 Vidíte, to je o těch souvislostech. Je třeba vidět věci v souvislostech, o kterých zpráva nic neříká. Například právní služby: zpráva říká, že ředitelství uzavřelo rámcové smlouvy na poskytování právních služeb, z nichž jedenáct uzavřelo s uchazečem, který nabídl nejvyšší průměrnou cenu 4 800 Kč/hod. Byť se to týká mých předchůdců v minulých letech, jedná se o zakázky, které byly takto vysoutěženy na ministerstvu dopravy a podřízeně organizace resortu je pouze realizovali. Takže jsme již trochu jinde. Za mého vedení jsme vypisovali na právní služby výběrová řízení, také proto, že ministerský rámec vypršel, a náklady na ně šly významně dolů. 

Zpráva NKÚ také hovoří o předraženém hlídaní objektů

 Zpráva hovoří o ostraze polikliniky v Brně. Pokud se jedná o ostrahy objektů, je to zase o minimálně 2 manažerské úrovně níž. Pokud vám kontrolor napíše, že finanční prostředky vynaložené na ostrahu areálu polikliniky Brno nepřinesly pro zvýšení výnosu z hospodaření s tímto majetkem žádný efekt, jak na to mám vlastně reagovat?  Ta budova byla nedostavěna ještě před rokem 1989 a od té doby tam stojí. Brno v té lokalitě dodnes bojuje za schválení územního plánu. Tu budovu jsme se pokoušeli jen za mé éry dvakrát prodat různým způsobem, ale když nevíte jako kupující, co tam zítra bude, stěží do ní investujete 100 milionů, když k ní vlastně nemáte ani řádnou příjezdovou cestu. A ostraha? To se to má nechat rozkrást? Kdyby tam nebyla, tak by ve stejné zprávě bylo napsáno, že jsme řádně nezabezpečili majetek státu. Nevím, jakým způsobem se v minulosti vyhledala agentura. To je plně v kompetenci oblastního ředitele, jehož kompetence končí na hranici 30 milionů korun. 

Víte, SŽDC pracuje s rozpočtem 35 miliard korun a u takové organizace jsou stanoveny zodpovědnosti a kompetence. Na postu generálního ředitele se stěží dostanete k tabulce, kolik stojí provoz toho či onoho auta. To je v kompetenci ekonomického náměstka, který má rozhodovací pravomoc do výše desítek milionů korun.

 Nemohl tyto věci odhalit interní audit? Jak vlastně pracuje?

Předně  musím konstatovat, že interní audit odvádí velmi dobrou práci. Za poslední rok došlo k nárůstu kontrol všech stupňů a rozsahů o stovky procent. Ano, skutečně o stovky procent. Kontroly MD, SFDI, evropského účetního dvora, MF, FÚ, NKÚ, NBÚ…a to jsem určitě na několik dalších subjektů zapomněl. Do toho činnosti vykonávané ze zákona, řádné audity podle ročního plánu schváleného správní radou, mimořádné audity, kontrolní činnosti z úseků náměstků, šetření stížností…na těch všehovšudy deset lidí docela dost. A vidíte, vždy se najde něco, co lze zlepšit. Od toho ty kontroly vlastně jsou. 

Jak na vás tedy výsledná zpráva NKÚ působí?

Jako soudný manažer musím připustit, že je stále vždy ještě hodně věcí, které se dají zlepšovat. A tak na mě vlastně působí i zpráva NKÚ: máme výrok jako u auditora, přesto je stále něco, co se dá dělat lépe. Jsem přesvědčen, že to ale není tak, jak to podávají a ještě budou podávat média. Na SŽDC se udělalo i za mého působení kus dobré práce a kdyby náklady šly dolů i v ostatních organizacích státní správy tak jako šly dolů v SŽDC, potřebovali bychom na zabezpečení služeb státu podstatně méně peněz z daní našich poplatníků.

 

související:

Sdílení

NEJČTENĚJŠÍ

Nabídli mi Babiše za 200 000 EUR, odmítl jsem

Dostal jsem e-mailem velmi zajímavou „ponuku“ od nejmenovaného pána ze Slovenska. Ten mi nabídl ke koupi ...

Okamura: Pospíšil se mi kvůli exekutorům vysmíval. Až pak jsem se dozvěděl, s kým kamarádí

Na politické debatě s občany v pražských Bohnicích se v pondělí večer představil předseda Hnutí Úsvit ...

V médiích

Klasnová nemohla nereagovat na manipulaci ze strany iDNES

Babišova MF Dnes v dnešním vydání píše, že hlasování o rozpuštění sněmovny se přesouvá z pátku 16.8. ...

Deník.cz: Bárta v Turnově odměněn potleskem za snahu R-35

Bezpochyby nejočekávanějším bodem programu čtvrtečního zastupitelstva bylo vystoupení poslance Parlamentu ...

Kde se píše o VV 17. kvěna

Deník Víta Bárty

Komise k D47 jako prubířský kámen: Protikorupčníci natřeli veřejně Birkeho a Sobotka mlčí

Jako bývalý ministr dopravy se zájmem sleduji, jak se iniciativy „Vraťte nám stát!“ a „Veřejnost proti ...

Ťok, Ťok: Taky si ťokáte na čelo? Babiš se musel zbláznit

Když jsem se dnes z novinářské fleše dozvěděl, že Antonín Prachař na postu ministra doprav končí, řekl ...

Za nárůst dluhu poděkujte Prachařovi s Babišem. Ze státního rozmazlují stavitele

Ministr dopravy Antonín Prachař ve včerejších zprávách ČT uvedl, že se nebojí, že by pro svůj resort ...

Na začátek stránky