Šermování premiéra Petra Nečase a vicepremiérky Karolíny Peake může upozadit naprosto klíčový problém arbitráží se stavební společností Eurovia, který řeší ministerstvo dopravy. Dlouhodobě na něj upozorňuji na svých stránkách, interpeloval jsem ministra Pavla Dobeše a dokonce jsem kvůli němu spustil i odpočítávání. Škody pro stát by byly miliardové, pročež jsem se rozhodl napsat oběma představitelům vlády otevřený dopis.
Vážený pane předsedo Nečasi, vážená paní místopředsedkyně Peake,
v zájmu všech občanů České republiky jsem nucen obrátit se na vás formou otevřeného dopisu a upozornit vás touto cestou na rizika plynoucí z vašeho jednání.
Jsem nucen upozornit vás i veřejnost na hrozbu, neboť váš spor o Ministerstvo dopravy je s to způsobit našemu státu škodu nedozírných rozměrů.
Jak jistě oba víte, Ministerstvo dopravy aktuálně řeší problém reklamace dálnice D47, která kromě zvlněného povrchu, který nutí k omezení rychlosti, vykazuje celou řadu konstrukčních nedostatků, což dokonale vykresluje poslední expertíza německých odborníků zaměřená na mosty dálnice D47. Pilíře mostních konstrukcí si sedají, někde nosné konstrukce reznou, jinde zase zhotovitel ošidil dílo o více než 300 tun oceli. Taková je vizitka kvality mostů na dálnici D47, pod níž je podepsána společnost Eurovia.
Čas do podání arbitráží na společnost Eurovia se kvapem krátí, a pokud z nějakých důvodů ministerstvo dopravy vedené momentálně ještě Pavlem Dobešem, resp. ŘSD vedené panem Čermákem, lhůtu promeškají, budou mnohamiliardové škody platit daňoví poplatníci sami a stát propásne poslední příležitost hojit se na tom, kdo tento šlendrián způsobil.
Jak minulý pátek uvedla ředitelka úseku kontroly kvality staveb ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová, vyjde oprava jednoho mostu přibližně na 600 miliónů korun.
Ministr Dobeš dlouhodobě a systematicky likviduje ve svém okolí lidi, kteří bojují proti arogantnímu přístupu společnosti Eurovia. V minulosti takto vystrnadil například Ing. Hezouna, ředitele úseku výstavby, který upozorňoval na celou řadu stavebních zmetků právě od Eurovie.
Arbitrážní řízení se společností Eurovia chtěl rozjet už Čermákův předchůdce René Poruba, nicméně ministr dopravy Pavel Dobeš jej z funkce včas odvolal. Stát by měl žalovat Eurovii kromě kvality mostů za špatné těleso náspu, inflaci, jinému objemu materiálu a nekvalitnímu povrchu.
Co je však nejdůležitější - záruční smlouva, kterou na rozdíl od ostatních dodavatelů stavby odmítla Eurovia prodloužit, končí 30. listopadu. Po tomto datu nebude možno zvolit skutečně efektivní právní postup.
Apeluji na vaši politickou odpovědnost a občanskou sounáležitost. Nedopusťte za žádných okolností promeškání této lhůty a nepřenášejte náklady na opravu D47 na daňové poplatníky. Pouze vy dva můžete v tuto chvíli předejít nenapravitelným škodám.
V první řadě nedopusťte, aby Pavel Dobeš, který si chce očividně uchovat do poslední chvíle kontrolu nad tímto rozhodnutím, úmyslně nebo "administrativním nedopatřením" tuto lhůtu promeškal.
Současně nedopusťte, aby váš banální spor o Dobešova nástupce zapříčinil, že tato kritická lhůta bude ve vašem mediálním sporu opomenuta. Nechci věřit tomu, že spor mezi vámi je vyvolán jen naoko, aby pomohl odvést pozornost od postupu, který by byl v zájmu akcionářů a managementu Eurovie.
Proto vás oba vyzývám, abyste dali české veřejnosti jasné garance, že postup ministerstva dopravy bude za každých okolností ve prospěch České republiky a společnost Eurovia bude pohnána k odpovědnosti za své skutky.
S pozdravem
Vít Bárta
psali jsme: