Dálniční známka se může od roku 2014 podražit většině řidičů o dalších tři sta korun, a to paradoxně kvůli tomu, že se schyluje k velkému kroku, který má snížit náklady na stavbu a správu tuzemských dálnic. Ředitelství silnic a dálnic totiž dokončilo společně s ministerstvem dopravy svůj plán na transformaci z příspěvkové organizace na akciovou společnost.
Po letech diskusí a příprav by se z ŘSD měl stát postupně státní podnik, později pak akciová společnost, která bude získávat peníze právě z mýta a dálničních známek. V tom je hlavní problém – ŘSD dosud není plátcem DPH, ale jako státní podnik bude, a tudíž se k ceně dálniční známky nově bude započítávat i dvacetiprocentní daň. Roční dálniční známka tedy podraží z 1 500 korun na 1 800 korun.
Plán přetransformovat ŘSD na akciovou společnost je krok správným směrem. Odečet DPH na straně ŘSD však znamená mnohamiliardový výpadek v příjmové stránce ministerstva financí. Přeměna tedy vyžaduje dohodu s ministrem financí, jak tuto ztrátu započítat.
čtěte také: Kalouskův náměstek: Naftu bych zlevnil
V roce 2010 můj náměstek Lukáš Hampl, tentýž, který dnes celý projekt dotahuje, jednal s ministerstvem financí a předběžně došlo k dohodě v tom smyslu, že o částku, jež se na DPH nevybere, se nakonec sníží dotace SFDI. Tedy i naopak platí, že větší příjem z výběru DPH na dálničních známkách se může odečíst z příjmu ministerstva financí naopak jako dotace pro ŘSD, tak aby známka zůstala stejně drahá jako dnes.
další články z rubriky Makroekonomie: