Viceprezident sdružení ČESMAD Jiří Povolný na jednání sekce kamionové dopravy ostře zkritizoval vládu Petra Nečase. Současné financování silniční infrastruktury je podle něj kritické a výhled na následující léta je ještě pesimističtější.
Informaci přinesly Dopravní noviny. Stát v oblasti dopravy tratí finance podle Povolného na několika frontách. Ke ztrátám dochází při výběru mýtného od zahraničních dopravců a státní rozpočet přichází v důsledku zvýšení daně z pohonných hmot ročně až o osm miliard Kč. Věci veřejné několikrát předkládali návrh na snížení spotřební daně, ministr financí Kalousek nicméně toto odmítl.
souvicející: Ministře Kalousku, Manchester je už pasé. Potřebujeme levnou naftu
V příštím roce se má podle Jiřího Povolného do infrastruktury investovat 64 miliard Kč, o rok později 56 miliard a v roce 2015 dokonce jen 46 miliard. „To je v přímém rozporu s prohlášením vlády, v němž se garantuje zachování investic do infrastruktury. Situace je naprosto kritická, neboť nebude možné zahájit žádnou národní stavbu a je ohroženo i dostavění a propojení rozestavěných úseků, na které chybí 25 miliard Kč,“ uved Povolný.
čtěte také: Změna ŘSD na akciovku? Ano, ale dálniční známka se zdražit nemusí
Navíc je podle něj silně ohroženo dokonce i spolufinancování projektů OP Doprava ze zdrojů Evropské unie. „To je naprosto nepochopitelná situace – vláda při každé příležitosti prezentuje, že kvalitní infrastruktura je základní konkurenční výhodou České republiky, ale současně dlouhodobě nevyužívá desítky miliard z evropských fondů. To lze označit za neomluvitelné selhání nejen rezortu dopravy, ale i financí,“ kritizoval Povolný.
SFDI málo čerpá
Státní fond dopravní infrastruktury, který má na starosti financování dopravních staveb se dostane do finančních problémů. Do konce roku nestihne totiž vyčerpat prostředky z jednotlivých kapitol určených pro financování staveb. Čerpání v některých položkách se k 30. září pohybovalo na rekordně nízké úrovni. Kupříkladu na ŘSD v kapitole údržba silnic I. Třídy bylo vyčerpáno pouhých 28%, v kapitole opravy dálnic dokonce pouhých 16%. Taktéž čerpání z evropských zdrojů je oproti roku 2011 o 12% nižší !
Články o dopravě: