Vláda dnes zamítla novely podané Věcmi veřejnými, týkající se rozšíření kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu. Kromě ministerstva vnitra tyto novely žádný jiný resort nepodpořil, přestože je rozšíření pravomocí NKÚ součástí protikorupční strategie vlády. Šéfka poslanců VV Kateřina Klasnová připomněla, že ministři se odvolávají například na to, že je nesmysl podávat novely ve stejném znění, v jakém je senát odmítl a dodala, že na plénu senátu žádné konkrétní výtky nezazněly. Zároveň dnes Klasnová deklarovala také podporu senátnímu návrhu na zrušení sKaret.
Věci veřejné podaly návrhy na změnu ústavy k NKÚ a zákona o NKÚ, jimiž by měly být rozšířeny kontrolní pravomoci tohoto úřadu. Dnes o nich jednala vláda. Kateřina Klasnová za předkladatele připomněla, že do Senátu šla Sněmovnou schválená kompromisní novela, z níž na základě návrhu „protikorupční“ vicepremiérky Karolíny Peake vypadla kontrola ČEZu.
psali jsme: NKÚ si už může posvítit skoro všude. Jen v ČEZu zůstává kvůli Peake zhasnuto
„Přesto senátem ústavní novela ani prováděcí zákon o NKÚ neprošly. Proto Věci veřejné podaly novely totožné, aby senátoři mohli případně napravit své hlasování. Pouze jsme kontrolní pravomoci opět rozšířili právě i na ČEZ,“ vysvětlila Klasnová.
Dalším argumentem vlády pro zamítavý postoj k návrhům VV je tvrzení, že novely k NKÚ připravují společně poslanci ODS, TOP 09, LIDEM a ČSSD. „Nevím, proč jsme nebyli k těmto jednáním přizváni. Asi právě proto, abychom neobtěžovali s požadavky typu kontroly ČEZu,“ upozornila Klasnová. Se zněním nového návrhu tak mají být VV seznámeny až ve chvíli, kdy novela přijde do sněmovny. „I podle Limské deklarace, ke které se Česká republika hlásí, přitom podniky včetně akciových společností typu ČEZ musí podléhat auditům, nevím tedy, proč se tomu vláda i ČSSD tolik brání,“ připomněla Klasnová.
LIMSKÁ DEKLARACE
čl. 23. Obchodní podniky s veřejnou účastí
1. Rozšiřování hospodářských aktivit vlády často vede ke zřizování podniků podle soukromého práva. Má-li vláda v těchto podnicích podstatnou účast (zvláště, je-li tato účast většinová) anebo vykonává-li rozhodující vliv, mají takové podniky podléhat auditu nejvyšší auditní instituce.
2. Je vhodné, aby takové audity byly prováděny jako audity následné; mají se týkat otázek hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti.
3. Zprávy předkládané parlamentu a veřejnosti o těchto podnicích mají respektovat omezení plynoucí z požadavků na ochranu průmyslového a obchodního tajemství.
Rozšíření kontrolních pravomocí NKÚ přitom VV považují za jednu z klíčových úprav. „Zároveň je třeba vytvářet na vládu tlak, aby se kontrolními závěry NKÚ pečlivě a bryskně zabývala a nedocházelo k prodlení, jež vláda předvedla například v případě Kontrolního závěru NKÚ k hospodaření Lesů ČR, jehož projednání jí trvalo téměř rok a ani poté vláda nevyvodila náležité důsledky,“ připomněla Klasnová.
čtěte také: Klasnová na tiskovce k průkazům ZTP: "Drábek je takový novodobý Ježíš Kristus"
Poslankyně také odmítla domnělé výhrady senátu. „Žádné konkrétní výtky na plénu senátu nezazněly a vláda se tak na ně těžko může odvolávat. Jedinou faktickou výtkou byla posunutá účinnost zákona. Navíc senátní Ústavně právní výbor horní komoře doporučil novely přijmout!“ podotkla Klasnová.
VV se v podpoře rozšíření pravomocí NKÚ a dalších protikorupčních opatření spojily i s iniciativou Rekonstrukce státu, sdružující několik nevládních organizací.
více zde: VV se shodují s Rekonstrukcí státu, ještě posílit pravomoci NKÚ
sKarty: Lépe zrušit
Dále dnes vláda řešila senátní návrh, kterým by byly zakázány sKarty. „Exministr Drábek na půdě poslanecké sněmovny lhal, když poslancům líčil, jak bude karta využívána. Ukázalo se, že smlouvou s Českou spořitelnou Drábek a jeho náměstek Šiška de facto zprivatizovali veškeré státní dávky včetně starobních důchodů. I s přihlédnutím na nesystematický postup Drábkovy následnice Müllerové považuji za jediné správné celý projekt zastavit,“ uvedla předsedkyně Poslaneckého klubu VV.
psali jsme: Kufry balící ministře Drábku, s sKartou jste nás podvedl všechny
Návrh na zrušení sKaret Věci veřejné ve sněmovně podpoří i kvůli vyjádření České spořitelny, že pro ni systém, ve kterém by přes ní nešla většina dávek, není výhodný a že zvažuje odstoupení od smlouvy. „Část občanů sice nebude moci dobrovolně sKartu využívat, leč více občanů k téže nevýhodné věci nebude státem nuceno,“ sdělila Klasnová. Pokud jde o hrozbu vzniku škody a hrozbu žaloby, zodpovědnost podle ní plně padá na ministerstvo práce a sociálních věcí, potažmo TOP 09.
doporučujeme: Peníze z MPSV do TOP09? To se děje už dva roky. Přečtěte si jak
Klasnová také připomněla, že již v polovině prosince podala na ministerstvo práce a sociálních věcí rozklad proti rozhodnutí, kterým jí neumožnilo nahlédnout do všech příloh smlouvy s Českou spořitelnou týkající se sKaret. „Úřad tak nevyhověl mé žádosti o svobodném přístupu k informacím,“ podotkla poslankyně. Ani přes dvojí urgenci jí dodnes nebylo stanovisko ministerstva k rozkladu doručeno. „Na vypořádání s rozkladem má přitom úřad zákonnou lhůtu patnácti dní. Pokud po více než dvou měsících od podání pouze dorazí zpráva od předsedy rozkladové komise, že rozhodnutí o rozkladu je zpracováno, připraveno ke schválení a podpisu paní ministryní a v případě schválení bude ihned poté expedováno, je to jasné a flagrantní porušení zákona a pochybení ministerstva,“ uvedl Oldřich Kužílek, odborník na otevřenou veřejnou správu. Omluvu za zpoždění, ke kterému došlo údajně nahromaděním velkého počtu případů v krátkém čase a kterou šéf rozkladové komise MPSV poslal po dvou urgencích, považuje Kateřina Klasnová za nedostatečnou.
Další články z Rubriky Vize VV: