Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) v pátečním rozhovoru pro Lidové noviny představil priority, kterým se chce ve svém resortu přednostně věnovat. Klíčový bod je pro něj představuje hlavně situace na dálnici D1.
Lepší řešení než rozšiřování D1 je podle Stanjury stavba rychlostní silnice R35, tedy druhé spojení Moravy s Čechami přes Olomouc na Hradec Králové a Liberec. "Bylo by to lepší než budovat na D1, já nevím, osm proudů. To by podle mého měla být klíčová priorita. Budu se o tom snažit přesvědčit i ostatní," uvedl pro Lidové noviny ministr.
čtěte také: Pomůže „skoroministr“ Stanjura Eurovii? V minulosti táhli za jeden provaz
Na Stanjurovu snahu zastavit modernizaci dálnice D1 a napnout všechny síly na rychlostní silnici R35 je nutno nahlížet z několika úhlů. V prvé řadě je tu překážka v tom, že R35 nemá hotovou studii o dopadu stavby na životní prostředí EIA. Co je však ještě důležitější R35, nemá dosud dořešené výkupy pozemků. Stanjura pohřbí modernizaci D1 jako náhradní projekt pro nevyčerpané peníze, lépe řečeno pro peníze, které nám EU neuzná na starých stavbách. Tímto krokem nový ministr také naruší konstrukci, že D1 půjde ještě do starého zúčtovacího období a R35 se bude financovat z Operačního programu doprava II.
Související: