Drastichová: Chládkova "finlandie" ve školství nic neřeší

02.03.2013
Drastichová: Chládkova finlandie ve školství nic neřeší

České školství se zkvalitní zejména tím, že žáci a studenti začnou chodit do školy až od devíti hodin a od sedmi let. A na prvním stupni by se neznámkovalo, ale jen slovně hodnotilo.Takovou představu o zvýšení kvality českého školství prezentoval sociálně demokratický stínový ministr školství Marcel Chládek. Inspiroval se ve Finsku.

  

 

Nechat se inspirovat školními modely ostatních států je určitě chvályhodné. Je ale potřeba hledat širší souvislosti a možnosti aplikace na český systém. A i v České republice se bude pohled na tyto otázky lišit region od regionu, jiné zvyklosti bývají v Praze a jiné třeba na Ostravsku. Nemůžeme opomenout ani rozdíly individuální. Kolikrát jste se v kruhu svých známých porovnávali, kdo z vás je sova a kdo skřivan? 

Navíc ve Finsku na rozdíl od České republiky je školství prestižním povoláním, které je odpovídajícím způsobem i ohodnoceno – z toho si určitě můžeme brát příklad. Vlastní kvalita školství závisí především na úrovni pedagogického sboru, na jeho finančním ohodnocení a způsobu výuky. 

čtěte také: DOPIS UVNITŘ: Ředitelka Fondu ohrožených dětí zoufale píše Müllerové

Nejzávažnější z nadhozených námětů je otázka, v kolika letech má dítě nastoupit do 1. třídy základní školy. Současné děti v pěti letech běžně čtou a počítají, mnohé umějí již i psát. Představa, že nějakým moudrým (stínově) vládním rozhodnutím zbrzdíme přirozený vývoj na školu připravených dětí o rok, je proto škodlivá. 

Kromě toho již dnes některé děti nastupují do školy těsně před dovršením 7. roku věku. A další děti mají odklad začátku školní docházky o jeden rok na základě doporučení pedagogicko-psychologické poradny a žádosti rodičů. Pokud by se u některých dětí sečetly všechny takové skutečnosti, šly by do 1. třídy až skoro v 9 letech a základní školu by končily v 17 letech. Tím pádem by i do zaměstnání nastupovaly velmi pozdě, stát by za ně o to déle odváděl zdravotní a sociální pojištění. A dalším efektem by byl enormní tlak na školky, které již dnes kapacitně nestačí. 

psali jsmeKlasnová na tiskovce k průkazům ZTP: "Drábek je takový novodobý Ježíš Kristus"

Hodnotit známkami, nebo slovně?

Obdobně ani ústní hodnocení má málo společného se školskými vědomostmi. To, co potřebujeme, je podpora dětí k učení a studiu, jejich motivace, aby se účastnily znalostních soutěží a získávaly granty na další studium a osobní rozvoj. 

„Už dnes existuje možnost slovního hodnocení, záleží na rozhodnutí ředitelů škol a jejich dohody s rodiči,“připomíná Jana Drastichová, poslankyně Věcí veřejných, která se ve sněmovně věnuje zejména otázkám školství a sociální problematiky, a dodává. „Slovní hodnocení může být prospěšné u těch prvňáčků, kteří by na vysvědčení nedostali vytouženou jedničku. Právě na tu se ovšem většina žáků prvních tříd těší. A my bychom jim měli odepřít tuto motivační radost?“ 

Podle aktuálních výzkumů se české děti dlouhodobě propadají ve znalostech především v matematice a dalších exaktních vědách. Tuto situaci rozhodně nevyřešíme zavedením ústního hodnocení. České školství potřebuje srovnávání, systém kritérií, nikoli souhrn ústních doporučení. 

Od osmé, či od deváté hodiny?

Školní docházka od devíti ráno by byla ranou hlavně těm rodičům, kteří budou řešit, kam se svými dětmi každý všední den mezi půl osmou a devátou ráno. Případným řešením by tedy spíše mohlo být zařazování lehčích předmětů do první vyučovací hodiny. 

Podle zkušeností Jany Drastichové, která do zvolení poslankyní pracovala jako učitelka na základní škole, právě v 9 hodin vrcholí soustředěnost žáků a po 11. hodině již naopak klesá. „Z tohoto pohledu je lepší začít s výukou už v 8 hodin. A také musíme myslet na to, že mnoho žáků má odpolední kroužky. Pokud by se výuka protáhla, zbylo by na mimoškolní aktivity méně času.“ 

psali jsmeKam se hrabou Lurdy na MPSV: Jeden den na vozíku, druhý den práceschopný

Vyhnout bychom se ovšem měli i opačnému extrému. Také jste v době svého dětství museli v některé dny začínat ve škole již od 7. hodiny ranní a na učitele spíše jen mžourali? 

Léčba českého školství proto není otázkou přebírání finského nebo jiných vzorů. Je to pořád o těch samých záležitostech a nedostatcích: o zvýšení platů učitelům, o zavedení kariérních řádů, sjednocení vyučovacích osnov, zařazení srovnávacích testů pro žáky pátých tříd apod. 

Česká republika potřebuje systém, ve kterém bude znalost ceněna, motivována a odměňována. Ne nějaké sociálně-demokratické inženýrství. 

 

Další články z Rubriky Vize VV:

 

 

Sdílení

NEJČTENĚJŠÍ

Nabídli mi Babiše za 200 000 EUR, odmítl jsem

Dostal jsem e-mailem velmi zajímavou „ponuku“ od nejmenovaného pána ze Slovenska. Ten mi nabídl ke koupi ...

Okamura: Pospíšil se mi kvůli exekutorům vysmíval. Až pak jsem se dozvěděl, s kým kamarádí

Na politické debatě s občany v pražských Bohnicích se v pondělí večer představil předseda Hnutí Úsvit ...

V médiích

Klasnová nemohla nereagovat na manipulaci ze strany iDNES

Babišova MF Dnes v dnešním vydání píše, že hlasování o rozpuštění sněmovny se přesouvá z pátku 16.8. ...

Deník.cz: Bárta v Turnově odměněn potleskem za snahu R-35

Bezpochyby nejočekávanějším bodem programu čtvrtečního zastupitelstva bylo vystoupení poslance Parlamentu ...

Kde se píše o VV 17. kvěna

Deník Víta Bárty

Komise k D47 jako prubířský kámen: Protikorupčníci natřeli veřejně Birkeho a Sobotka mlčí

Jako bývalý ministr dopravy se zájmem sleduji, jak se iniciativy „Vraťte nám stát!“ a „Veřejnost proti ...

Ťok, Ťok: Taky si ťokáte na čelo? Babiš se musel zbláznit

Když jsem se dnes z novinářské fleše dozvěděl, že Antonín Prachař na postu ministra doprav končí, řekl ...

Za nárůst dluhu poděkujte Prachařovi s Babišem. Ze státního rozmazlují stavitele

Ministr dopravy Antonín Prachař ve včerejších zprávách ČT uvedl, že se nebojí, že by pro svůj resort ...

Na začátek stránky