Ministerstvo dopravy uvolnilo velký balík peněz na přípravu staveb pro následující období financování z EU zdrojů. Sice se tak stalo pět minut po dvanácté, ale lepší než vůbec. Co je však zarážející, že se současný generální ředitel ŘSD s posvěcením ředitele SFDI vrací ke starým pořádkům.
Oba pánové totiž rozdělili zakázky na projekční práce na:
- soutěže na dokumentaci a inženýring pro Územní rozhodnutí,
- soutěže na inženýring pro Stavební povolení a Zadávací dokumentaci soutěže pro stavbu
Stále však nechávají Realizační dokumentaci na zhotovitelích a jimi najatých projekčních firmách a v tom je ten problém, a dá se říci tunel. Tímto způsobem vyhlášení soutěží Stanjurova podřízená organizace s posvěcením kontrolní organizace SFDI porušuje Vyhlášku 104 zákona o Veřejných zakázkách?
doporučujeme: Tajný trumf Eurovie: Sobotkův kamarád Pokorný může mít vliv v arbitrážích dálnice D47
Tato hovoří jasně, že dokumentace pro soutěž má být vypracována do takových podrobností, aby se podle ní dalo stavět. Proč se tedy ŘSD vrací k systému, kdy Zadávací dokumentace bude upřesněna Realizační dokumentací ze strany zhotovitele?? Vždyť historie třeba na již tolikrát zmiňované D47 jasně ukázala, jak tento postup nahrává korupčnímu prostředí. Mnohdy tomu, že stejný projektant, který pracoval pro stát a Zadávací dokumentaci vypracoval natolik nedostatečně, aby potom mohl "tvořivě" připravit pro vítězného zhotovitele tu "správnou" realizační dokumentaci.
psali jsme: Důkaz uvnitř: Stanjura nezvládá Čermáka, "bibli" ŘSD připravují advokáti stavařů
Proč se, pane ministře Stanjuro, na Vaší další podřízené organizaci zvané SŽDC mohou soutěžit již detailní realizační dokumentace a na ŘSD to nejde? Vždyť ŘSD má taky jasné předpisy, jaké materiály se mohou či nemohou používat a pro ŘSD taktéž velké stavby nemohou dělat firmy bez patřičných certifikací a oprávnění.
čtěte také: Po zvlněné D47 je tu další „horská dráha“. Budu interpelovat Stanjuru
Kdyby opravdu ŘSD směřovalo k bezkorupčnímu prostředí jednoznačně by se tendrovala Realizační dokumentace jak to navrhovalo předchozí vedení zdecimované Pavlem Dobešem. Pak by stavební firmy nemohly "čarovat" s niveletou staveb a jinými změnami, třeba na úrovni konstrukcí mostů, a nemohli by státu doúčtovávat vícenáklady na přesuny zemin, tak jako v případě, kdy jsme nedávno podali trestní oznámení na dálnici D1 úseku, který stavěla Skanska.
související: Upozornil na chyby dálničních mostů, Dobeš ho vyhodil
Kdybyste opravdu začali přípravu myslet vážně, nedopustíte tuto cestu k přípravě budoucích cestiček, jak vysát tento stát o více peněz. Posilte v přípravě geologický průzkum, posilte záruky za projektanta za kvalitu díla, a zrušte Realizační dokumentaci na úrovni zhotovitele, pak se Vám nemusí opakovat problémy s čerpáním a vracením peněz jako v případě Operačního programu doprava ( OPD I.)
doporučujeme: Plním slib, trestní oznámení podáno. Podle experta se na D1 kradlo
Tímto byste navíc zajistil, že projektanti nebudou stát chvíli na straně státu a pak na straně zhotovitele. Když už jsme toto téma nakousli, pane ministře, Vsadím se, že nikdy nezveřejníte celkový soupis, kdo projektuje a bude projektovat modernizaci D1, a následně kdo ji bude kontrolovat společně s dalšími zakázkami jako je D1 137, a všechny úseky D3. Možná by bylo zajímavé, jak jsou tam všichni seřazení do kolečka pod heslem "já na bráchu, brácha na mě".
Články o dopravě: