ŘSD a SFDI se vrací ke starým "ne"pořádkům. Co udělá Stanjura?

05.01.2013
ŘSD a SFDI se vrací ke starým nepořádkům. Co udělá Stanjura?

Ministerstvo dopravy uvolnilo velký balík peněz na přípravu staveb pro následující období financování z EU zdrojů.  Sice se tak stalo pět minut po dvanácté, ale lepší než vůbec. Co je však zarážející, že se současný generální ředitel ŘSD s posvěcením ředitele SFDI vrací ke starým pořádkům.

 

 

 

Oba pánové totiž rozdělili zakázky na projekční práce na: 

- soutěže na dokumentaci a inženýring pro Územní rozhodnutí, 

- soutěže na inženýring pro Stavební povolení a Zadávací dokumentaci soutěže pro stavbu 

Stále však nechávají Realizační dokumentaci na zhotovitelích a jimi najatých projekčních firmách a v tom je ten problém, a dá se říci tunel. Tímto způsobem vyhlášení soutěží Stanjurova podřízená organizace s posvěcením kontrolní organizace SFDI porušuje Vyhlášku 104 zákona o Veřejných zakázkách?

 doporučujeme: Tajný trumf Eurovie: Sobotkův kamarád Pokorný může mít vliv v arbitrážích dálnice D47

Tato hovoří jasně, že dokumentace pro soutěž má být vypracována do takových podrobností, aby se podle ní dalo stavět. Proč se tedy  ŘSD vrací k systému, kdy Zadávací dokumentace bude upřesněna Realizační dokumentací ze strany zhotovitele?? Vždyť historie třeba na již tolikrát zmiňované D47 jasně ukázala, jak tento postup nahrává korupčnímu prostředí. Mnohdy tomu, že stejný projektant, který pracoval pro stát a Zadávací dokumentaci vypracoval natolik nedostatečně, aby potom mohl "tvořivě" připravit pro vítězného zhotovitele tu "správnou" realizační dokumentaci. 

psali jsmeDůkaz uvnitř: Stanjura nezvládá Čermáka, "bibli" ŘSD připravují advokáti stavařů

Proč se, pane ministře Stanjuro, na Vaší další podřízené organizaci zvané SŽDC  mohou soutěžit již detailní realizační dokumentace a na ŘSD to nejde? Vždyť ŘSD má taky jasné předpisy, jaké materiály se mohou či nemohou používat a pro ŘSD taktéž velké stavby nemohou dělat firmy bez patřičných certifikací a oprávnění.

čtěte také: Po zvlněné D47 je tu další „horská dráha“. Budu interpelovat Stanjuru

 Kdyby opravdu ŘSD směřovalo k bezkorupčnímu prostředí jednoznačně by se tendrovala Realizační dokumentace jak to navrhovalo předchozí vedení zdecimované Pavlem Dobešem. Pak by stavební firmy nemohly "čarovat" s niveletou staveb a jinými změnami, třeba na úrovni konstrukcí mostů, a nemohli by státu doúčtovávat vícenáklady na přesuny zemin, tak jako v případě, kdy jsme nedávno podali trestní oznámení na dálnici D1 úseku, který stavěla Skanska.

související: Upozornil na chyby dálničních mostů, Dobeš ho vyhodil

Kdybyste opravdu začali přípravu myslet vážně, nedopustíte tuto cestu k přípravě budoucích cestiček, jak vysát tento stát o více peněz. Posilte v přípravě geologický průzkum, posilte záruky za projektanta za kvalitu díla, a zrušte Realizační dokumentaci na úrovni zhotovitele, pak se Vám nemusí opakovat problémy s čerpáním a vracením peněz jako v případě Operačního programu doprava ( OPD I.)

doporučujeme: Plním slib, trestní oznámení podáno. Podle experta se na D1 kradlo

Tímto byste navíc zajistil, že projektanti nebudou stát chvíli na straně státu a pak na straně zhotovitele.  Když už jsme toto téma nakousli, pane ministře, Vsadím se, že nikdy nezveřejníte celkový soupis, kdo projektuje a bude projektovat modernizaci D1, a následně kdo ji bude kontrolovat společně s dalšími zakázkami jako je D1 137, a všechny úseky D3. Možná by bylo zajímavé, jak jsou tam všichni seřazení do kolečka pod heslem "já na bráchu, brácha na mě".

 

Články o dopravě:

Sdílení

NEJČTENĚJŠÍ

Nabídli mi Babiše za 200 000 EUR, odmítl jsem

Dostal jsem e-mailem velmi zajímavou „ponuku“ od nejmenovaného pána ze Slovenska. Ten mi nabídl ke koupi ...

Okamura: Pospíšil se mi kvůli exekutorům vysmíval. Až pak jsem se dozvěděl, s kým kamarádí

Na politické debatě s občany v pražských Bohnicích se v pondělí večer představil předseda Hnutí Úsvit ...

V médiích

Klasnová nemohla nereagovat na manipulaci ze strany iDNES

Babišova MF Dnes v dnešním vydání píše, že hlasování o rozpuštění sněmovny se přesouvá z pátku 16.8. ...

Deník.cz: Bárta v Turnově odměněn potleskem za snahu R-35

Bezpochyby nejočekávanějším bodem programu čtvrtečního zastupitelstva bylo vystoupení poslance Parlamentu ...

Kde se píše o VV 17. kvěna

Deník Víta Bárty

Komise k D47 jako prubířský kámen: Protikorupčníci natřeli veřejně Birkeho a Sobotka mlčí

Jako bývalý ministr dopravy se zájmem sleduji, jak se iniciativy „Vraťte nám stát!“ a „Veřejnost proti ...

Ťok, Ťok: Taky si ťokáte na čelo? Babiš se musel zbláznit

Když jsem se dnes z novinářské fleše dozvěděl, že Antonín Prachař na postu ministra doprav končí, řekl ...

Za nárůst dluhu poděkujte Prachařovi s Babišem. Ze státního rozmazlují stavitele

Ministr dopravy Antonín Prachař ve včerejších zprávách ČT uvedl, že se nebojí, že by pro svůj resort ...

Na začátek stránky