Výstavba rychlostní komunikace R35 je naprosto zásadním počinem a stejně to vnímají i obyvatelé přímo dotčeného Turnova. Jeho starosta Tomáš Hocke si postěžoval ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi na neplnění slibů ze strany MD a nátlaku ze strany Libereckého kraje na výstavbu dražší, neekologické varianty.
Klub Věcí veřejných se dlouhodobě zabývá řešením dopravní situace v městě a vnímá záležitost trasování rychlostní komunikace R-35 jako zcela zásadní záležitost vlivu na další život v městě i jeho rozvoj. Z toho důvodu jsme zmíněný problém zařazen jako jedna z priorit volebního programu turnovských VV.
související: Právo si všimlo R35: Bárta rozpoutal superdebatu
Celá situace návrhu zmíněných tří koridorů vedením Libereckého kraje byla předmětem rozsáhlé kritiky desítek tisíců zdejších obyvatel, kteří mohou být navrhovanou stavbou dotčeni na svých majetcích i razantním zhoršení životního prostředí. To byl zřejmě také důvod toho, proč vedení LK veškeré dokumenty a studie do poslední chvíle doslova tajilo a bránilo se jakémukoliv veřejnému projednávání s občany. Teprve na nátlak veřejnosti nechalo zpracovat další dva návrhy koridorů (superseverní a jižní), aby učinilo dojem, že nerozhoduje jen o jediném. Bohužel se tak stalo pozdě, a řada legislativních kroků se už stala neodvolatelná, a to s největší pravděpodobností záměrně. Zcela záměrně byly dodatečně, také na nátlak odborné veřejnosti, vypracovány oba oponentní posudky, které už na první pohled budí dojem korupčního jednání (posudek "Studie proveditelnosti..." firmy Valbek a posudek prof. Lehovce). Jednání zástupců Klubu VV Turnov na Ministerstvu dopravy v Praze s představiteli dotčených resortů jen potvrdilo nezájem zmíněných pracovníků na celé kauze něco měnit, a to dílem jejich pohodlnosti, bohužel i značnou měrou jejich neodbornosti.
související: Bárta na zastupitelstvu Turnova: U R35 "eka" splynuly, nenechte si vnutit lobby z Liberce
Během čtrnácti let tak vzniklo v Turnově a jeho okolí také několik občanských sdružení, která tuto stavbu razantně odmítají, soustředila na 20.000 podpisů zdejších občanů stejného mínění a organizují další protestní akce. Důvodem je především to, že občanům, vedle rapidního zhoršení životního prostředí, hrozí i snížení cen jejich pozemků a nemovitostí, navíc i destrukce jedné z nejstarších chráněných přírodních oblastí Českého ráje, kde zanikne turistický ruch, který je dosud významným finančním přínosem pro všechny podnikatelské subjekty v regionu, a to i veřejných a státních institucí.
Dosavadní argumenty LK i ministerstva, že tato stavba je z navržených variant nejpřijatelnější, bohužel svědčí nejen o značné míře provázání na pozdější zhotovitele, ale též o velké míře neznalosti základních podmínek silniční dopravy, pro kterou má být především tato komunikace zhotovena. Z tohoto důvodu členové odborných komisí VV žádají konzultaci s příslušnými pracovníky ministerstva dopravy za účasti pana ministra Stanjury.
Články o dopravě: