Žhavou diskusi rozpoutala vystoupení Víta Bárty a Otakara Grunda z Věcí veřejných na zasedání turnovského zastupitelstva ohledně trasy rychlostní komunikace R 35.K problematice se vrátil deník Právo a na svých stránkách dal zaznít argumentům různých stran. Město Turnov a hlavně zdejší klub VVse totiž stále nemohou smířit se skutečností, že R 35 má vést skrze katastr města.
V připravovaném územním plánu navíc Turnov musí pro tuto stavbu vymezit místo jedné hned dvě varianty územní rezervy, takže se na tomto území prakticky nedá stavět, aby nebylo ohroženo deklarované využití. „Stavební lobby prosazuje na ministerstvu a Libereckém kraji stavbu severního koridoru přes Turnov a Český ráj. Ten je přitom vinou řady tunelů a mostů o šest miliard dražší než stavba jižního,“ vysvětlil poslanec a exministr dopravy Vít Bárta, proč je výhodnější jižní varianta, mířící kolem Mnichova Hradiště, dále na Sobotku a Jičín a zcela míjející Turnov.
Turnovské zastupitele Bárta ujistil, že hodlá ve prospěch jižní varianty interpelovat ministra dopravy, aby zastavil toto dle něj nesmyslné plýtvání prostředků daňových poplatníků. Stejně bude apelovat na zasedání zastupitelstva Libereckého kraje.
související: Bárta na zastupitelstvu Turnova: U R35 "eka" splynuly, nenechte si vnutit lobby z Liberce
Různé názory v krajské koalici
Podle Vladimíra Mastníka (Starostové pro Liberecký kraj), radního Libereckého kraje pro dopravu, by se však schválená severní trasa již neměla měnit. „Podporujeme vedení komunikace přes Turnov a Český ráj. Souhlasí s ní i většina obcí, s výjimkou právě Turnova,“ shrnul postoj vedení kraje Mastník a upozornil, že trasa přes Mnichovo Hradiště je delší. „Kamióny by si cestu zkracovaly, obce by se proto zatížení dopravou nevyhnuly,“ tvrdí radní.
Jan Korytář ze Změny pro Liberecký kraj, která spolu se Starosty tvoří krajskou koalici, však oponuje, že severní řešení není definitivní. Argumentuje přitom zněním programového prohlášení krajské koalice. „Budeme jednat s dotčenými obcemi o alternativních řešeních rychlostní silnice R 35, která nepoškodí Český ráj a zároveň vyřeší problémy místních obcí s dopravní zátěží,“ citoval Korytář text prohlášení.
Termín, kdy bude reálné projet autem celou trasu R 35 od Liberce přes Hradec Králové až na Moravu, je však stále ve hvězdách. Stavba je stále pouze ve fázi projektové přípravy, nejdál je úseku od Hradce na Olomouc, který je republikovou prioritou. „I když se nevyskytnou problémy, můžeme s dostavbou počítat až kolem roku 2020,“ upozornil Jiří Mayer, ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic. Ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) je pro letošní rok vyčleněno na přípravu realizace R 35 z Liberce k Hradci Králové 7,7 miliónu," doplnil Zbyněk Hořelica z SFDI.
doporučujeme: Život obyvatel v Cihelní ulici se změnil v peklo. Může za něj Stanjurův náměstek Hampl?
Debatuje se i na Facebooku
Diskuse vzplála i na facebookovém profilu poslance a exhejtmana Petra Skokana. Oldřich Němec namítl: „Pane poslanče, nevím, jak často jezdíte na trase Turnov - Jičín. Já často. Ta silnice je tam potřeba, a zaplať bůh, že neprošla ta jižní varianta, která by toho moc neřešila. Pokud mám dobré informace, tak je to již schváleno všemi zúčastněnými a dotčenými orgány :-)“
Jiří Kohoutek, místopředseda klubu VV Turnov, oponoval: „Souhlasím s tím, že silnice pro normální osobní dopravu tam je potřeba. A ta tam také je. Silnice pro mezinárodní tranzitní kamionovou dopravu ale v centru Českého ráje, pod hradbami Valdštejna a Hrubé Skály v krajině mezi Troskami a Kozákovem, nemá co dělat. Považuji to za zločin proti krásné přírodě, které si neumíme vážit. A jednou nás za tu betonovou hrůzu budou naše děti soudit. Panu Skokanovi a Bártovi, ale i dvaceti tisícům lidí, kteří podepsali petice, držím palce!“
Články o dopravě: