Odhodlání ministerstva dopravy dostat po vzoru některých evropských metropolí na bicykly v českých městech až čtvrtinu lidí, není tak bezelstné. Samozřejmě ekologické a ekonomické argumenty hovoří jasně ve prospěch cyklostezek, nicméně podívejme se, co se skrývá za líbivou myšlenkou.
Resort dopravy k podpoře cyklotras sepsal dokonce svou Strategii rozvoje cyklistické dopravy, kde říká, že by chtěl do roku 2020 přesunout deset procent přepravních výkonů právě na kola. Ve městech by to mohlo být dokonce 25 procent, tedy čtvrtina.
doporučujeme: Jak se kradlo na D47? Vysoká úřednice ŘSD odhalila systém
V tlaku na cyklostezky je znát rukopis ředitele SFDI Tomáše Čočka, jímž vedená organizace, a pouze ona, tyto fondy na cyklostezky distribuuje. Prostor pro korupci je zde obrovský. V prvé řadě se jedná o dotace obcím a městům, protože záleží na ministerstvu dopravy pod taktovkou ODS, které město či obec dotaci dostane.
Druhá šedá cestička jsou zakázky vypisované přímo od zadavatele, které jsou většinou podlimitní vzhledem k investiční náročnosti, a tím tedy vhodnou cestou jak zakázky drobit a obcházet zákon.
psali jsme:VÍME PRVNÍ: ODS žertuje: Povolala postrach ŘSD a ještě mu dala smlouvu na čtvrt milionu
V podstatě tedy nic nového pod sluncem. Vzpomínáte si na tolik kritizovanou a několikanásobně předraženou cyklostezku na Praze 9 a vůbec systém výběrového řízení na ni? Těch ještě bohužel bude.
Čtěte také o dopravě