Ministerstvo Dopravy v současnou chvíli připravuje Institut Řidičského průkazu na zkoušku, který je ve světě považován za významný motivátor každého jedince k respektování pravidel, nutno jej však provázat s dalšími postupy. K tomu však podle Vladimíra Zajíce předsedy svazu autoškol ale nedochází, ministerstvo podle něj pojalo tvorbu zákona jako byznys, který je šitý na míru několika subjektům a v konečném důsledku poškodí obce, instruktory, studenty i bezpečnost provozu.
Pane předsedo, jak byste obecně hodnotil návrh zákona?
Návrh ŘP na zkoušku je navrhován bez patřičného posouzení našeho konkrétního stavu. Neřeší to skutečnou situaci nových řidičů. Nejvíce nehod mají řidiči, držitelé ŘP od třech do pěti let,nikoliv „čerství“ Nehledě na to, že porušení předpisů má pro ostatní uživatele stejné, nepříjemné důsledky ať je viník držitelem ŘP na zkoušku nebo standardního.
Co by podle Vás bylo lepší?
Daleko účinnější se jeví obnovení stoprocentní funkčnosti Dopravní policie, aby neprováděla pouze statické vyhledávání přestupků, které neodhalí ty zvláště nebezpečné přestupky, ale především zjišťování a stíhání jízdních přestupků, které jsou hlavní příčinou závažných dopravních nehod. Nebo snad lze považovat za efektivní, když posádka drahého Passatu stojí na dálničním přivaděči a kontroluje dálniční známky, zatím co dálnice je džunglí?
čtěte také: Život obyvatel v Cihelní ulici se změnil v peklo. Může za něj Stanjurův náměstek Hampl?
Kdo je skutečným předkladatelem zákona?
Oficiálním předkladatelem je sice MDČR, ale neoficiálním předkladatelem jsou ty subjekty, které hodlají využít současných nedostatků k systémovým změnám, jež zakryjí pravděpodobně zastřený zájem- privatizaci státní správy v oblasti zkoušek. V současnosti dotčené subjekty, které reálně tuto činnost provádějí, neměly prakticky možnost k uplatnění věcných připomínek, připomínkové řízení bylo formální a nevychází z hodnotných a relevantních podkladů. Ve své podstatě jsou tvůrci a předkladatelé tohoto „věcného záměru „ v jedné osobě, úředníci ministerstva dopravy, kteří sami sebe a své známé již mají naplánované do příslušných funkcí.
Ke komu podle Vás vedou ty nitky? Cui bono?
Pohádky o zkvalitnění výcviku jsou jen zastírací manévr podnikatelských aktivit úředníků min. dopravy a jejich spřízněných skupin. Některé již v minulosti zájem projevily, Dekra, ÚAMK a podobné. Tato novela řeší výlučně prospěch určité skupiny. Nastane enormní zvýšení nákladů na vykonání závěrečné zkoušky naprosto nemající vliv na zkvalitnění, případně zobjektivnění zkoušky.
psali jsme: Konec výmluv, důkaz uvnitř: Čermák měl dokumenty ke kauze pozemků ŘSD v trezoru
Jak by se změna zákona dotkla studentů autoškol
Pravděpodobně značně. Přehnané požadavky, které mají na oko zvýšit bezpečnost provozu, by naopak mohly zvednout náklady na získání řidičského oprávnění,nikoliv zvýšit kvalitu. To by mohlo paradoxně přispět k tomu, že někteří by volili cestu řídit vozidlo bez odpovídající kvalifikace.
To by byl jistě problém, můžete nějak tyto vícenáklady konkretizovat?
Zvýšená finanční zátěž vlivem zbytečného nadměrného množství požadavků, zejména ze strany několikerého dílčího přezkušování zkušební organizací před vlastní finální zkouškou. Dojezdové vzdálenosti do míst zkušební organizace, zvýšené finanční náklady na dojezd do zkušebních míst, zbytečně vyčerpaná volna a odčerpávání z dovolených k absolvování dílčích zkoušek v místech působnosti zkušebních center. Ne vždy bude zaměstnavatel ochoten poskytovat volna, byť by byla i neplacená.
psali jsme: Melouch šéfa ŘSD Čermáka: Poradenství pro MD za desetitisíce
Ministerstvo se určitě bude ohánět bezpečnostní silničního provozu, je to podle Vás alespoň dílčí argument?
Podstatou a důvodem pro tvorbu tohoto zákona absolutně není bezpečnost provozu. V autoškole se absolvent seznámí s právem a povinností v silničním provozu a s bezpečným ovládáním vozidla. Závěrečná zkouška má objektivně posoudit schopnost uchazeče. Pro toto posouzení je zapotřebí především komisař, který má letitou praxi řidiče a pedagogické znalosti získané letitou praxí učitele v autoškole. Proto také ani EU nepožaduje pro zk. komisaře vysokoškolské vzdělání. Toto požadují naši ministerští dobrodruzi, kteří požadavkem vysokoškolského vzdělání spíš než kvalitu sledují možnost selekce zvýhodnění určitých skupin. To je stejné, jako když budeme požadovat u žáků základních škol, aby o postupu do dalšího ročníku nerozhodovali vyučující učitelé, ale před každým vydáním vysvědčení každý rok absolvovali zkoušku na úrovni maturity.
Kromě zvýšených nákladů pro žáky autoškol, netratily by náhodou i obce?
Ano, a to poměrně zásadně. Jednak by odpadl státní příspěvek na provoz komisařů, dále by se služba stala obtížně dostupná, což by vedlo k vylidnění obcí a následná centralizace by nepřinášela žádný přínos. Služba i státní správa by měly být občanu přístupné.
Za rok 2011 obce měly příjem jednak ze správních poplatků za zkoušku, jednak z dotací státu na přenesenou působnost, celkem: 444 399 800.-Kč. Platy komisařů v ČR z této částky odčerpaly cca 190 000 000.-Kč.
Lze tedy konstatovat, že částka na kterou si brousí zuby úředníci, navrhovatelé zákona a která by byla odčerpána z rozpočtu obcí s rozšířenou působností, by v rozpočtech velice citelně chyběla. Obce by zůstaly poškozeny, resp. ošizeny o minimálně cca čtvrt miliardy korun, které by pochopitelně požadovaly od státu. K tomu dále ještě nutno přičíst příspěvek od státu, který by rovněž šel mimo obce. Tvůrci zákona předpokládají , že krom těchto prostředků na vznik zkušební organizace budou potřebovat 700 000 000.-Kč, které jim NĚKDO půjčí a oni je vydělají za 6 roků. Za šest roků zbytečně připraví daňové poplatníky o tuto nemalou sumu,kterou potřebují spíše naše silnice.
doporučujeme: EXKLUZIVNĚ: Lumpárna ŘSD za 18 milionů: Čermák vypsal JŘBU tam, kde nemusel
Má ministerstvo nějak statisticky nebo empiricky podloženo, že by se zavedením zlepšila výuka žáků?
Ministerstvo argumentuje pouze dílčími poznatky ze zahraničí, vytrženými z kontextu nebo studiemi, které jsou spíše utopijí než realitou. Stávající systém by byl vyhovující, a pokud by byl promyšleně a smysluplně modernizován, neměl by na státní rozpočet žádný dopad.
Ministerstvo plánuje snížit i počet povinných hodin výcviku, co to mimo jiné znamená?
Snížením počtu hodin povinného praktického výcviku dojde ke snížení fondu pracovní doby, což bude mít za následek nutné propuštění mnoha zaměstnanců, učitelů autoškol. Při stávajícím počtu autoškol pak předpoklad zhoršení situace cenovým podbízením a v konečném důsledku i celkově horší kvalitou výuky a hlavně obecného chápání situace zákazníkem, který těžko bude chápat nutnost doporučeného navýšení hodin praktického výcviku učitelem, při zdejší mentalitě národa bude spíše chápáno jako nikoliv dobře míněná rada, nýbrž jako ohlupování, či dokonce vydírání apod. Zpětnou vazbou pak bude vysoká propadovou s veřejností chápanou vinou na straně provozovatele autoškoly, ačkoliv ten nebude na rozhodnutí žadatele o jeho dalším výcviku mít žádný pravomocný vliv. Nemůže obstát argument, že při stanovení nižšího počtu hodin praktického výcviku nebude žadatelům krácen výcvik, jelikož při tak malém množství hodin by to asi nešlo. Již dopředu předkladatel paušálně dehonestuje autoškoly a hází je do jednoho pytle, byť je známo, že v každé oblasti činnosti se najde nějaký ten podnikavec, nikoliv podnikatel.
V návrhu zákona je také zrušení autotrenažeru, komu to prospěje?
Odbouráním autotrenažeru ze základního výcviku a nahrazením výcvikem na cvičné ploše naopak žák získá nežádoucí návyky a zautomatizované dovednosti, které bude obtížné odstraňovat při výcviku na komunikacích. Výcvik na trenažeru je kvalitnější a bezpečnější než na cvičné ploše. Cvičné plochy budou zdrojem značného znečištění životního prostředí. Motorová vozidla, sebelépe hodnocená, co se týče zplodin, nemají tyto dobré výsledky při soustavné jízdě na nižší přev. stupeň, resp. rozjíždění a zastavování.
Za velmi špatné a nepedagogické je požadovat nácvik couvání a parkování v počátcích výcviku. Většina statí zákona hovořících k praktickém výcviku nasvědčuje tomu, že navrhovatelé zákona mají nepoměrně blíž k podnikání, než výuce v autoškolách..
Články o dopravě: