Před časem jsem interpeloval ministra dopravy Zbyňka Stanjuru v souvislosti s připravovanými změnami v zákoně o autoškolách. Po obdržení odpovědi na interpelaci je zřejmé, že autor nepracuje s daty a informacemi korektně, nýbrž účelově. Záměr ministerstva dopravy na vytvoření nové organizace zkušebních komisařů je podle všeho jen dobře propracovaným podnikatelským záměrem pro pár vyvolených.
Ač je dokument podepsán ministrem, nelze předpokládat, že by se s tímto alespoň částečně seznámil, neboť dokument jako celek i jednotlivá tvrzení jsou pro nepodloženost i vnitřní rozpor zcela neudržitelné. Předpokládejme tedy, že písemnost vypracovaná ač horlivým, nikoli však odborně zdatným úředníkem, zřejmě Karlem Bezděkovským, byla ministrovi předložena pouze k podpisu.
Odpověď na interpelaci zde: strana 1, strana 2, strana 3, strana 4
Z dokumentu je totiž patrná snaha účelově a velmi jednostranně působit na laickou většinu pro prosazení vlastních cílů. To je patrné z prvních řádků, kdy je předkládána informace o tom, že údajně nejzávažnější nehody jsou způsobeny řidiči s praxí do 5 let. Autor pak polemizuje s příčinami a dochází (aniž by předložil jakékoli dostupné a věrohodné informace) k tomu, že za příčinu tohoto údajně neutěšeného stavu považuje současný stav českého autoškolství .
související: VÍME PRVNÍ: Doprava chystá byznys pro vyvolené: Autoškoly a obce přijdou o stamiliony
Je zajímavé, že zde vůbec není zohledněn velmi pozitivní trend ve snížení tragických dopravních nehod, kdy na českých silnicích v roce 2012 podle policejních statistik zahynulo 680 lidí, tj. o 27 méně než v roce 2011 a o 73 méně než v roce 2010. Na rozdíl od povšechných a ničím nepodložených informací v odpovědi na interpelaci jsou toto naopak objektivní a dostupné informace.
Do vlastní pasti
Z dalšího vyplývá zajímavý paradox, kdy se autor odpovědi takříkajíc chytá do vlastní pasti, neboť MD ČR ač je ústředním orgánem státní správy a provádí (má provádět) vrchní státní odborný dozor, tento neprovádí neboť, jak autor popisuje, MD řídí agendy pouze metodicky, usměrnění činnosti jsou údajně často opomíjena a nemají právní váhu. Přes všechna tato tvrzení však na druhou stranu jsme přesvědčováni údajnými podklady (avšak nekonkrétními a nedoložitelnými) o prováděných výsledcích kontrol státního odborného dozoru, které ač nedoložitelné, mají dostatečnou vypovídací hodnotu o činnosti ministerstva, které vlastně na tomto poli lavíruje, tak že se pohybuje mezi body kdy „Buď nic nemůže a na druhou stranu provádí kontroly, jejichž výstupy se nezveřejňují, a tak se je nikdo nedozví “.
doporučujeme: Jak se kradlo na D47? Vysoká úřednice ŘSD odhalila systém
Proč by neměl fungovat?
Autor odmítá současný model, který nepovažuje za funkční, a aniž by jakkoli zohlednil, že do současného modelu byly transponovány všechny příslušné směrnice ES a zákon č.247/00 Sb, a je tak plně kompatibilní s právem ES, staví vše na změně, kdy nosným pilířem má být trojice uváděných projektů. Zde se nejenže nedá mluvit o pilířích, jak tvrdí autor, nýbrž se jedná o nesourodé informace o dopravním prostředí v Evropě, které v žádném případě nemají žádnou relevantní vypovídací hodnotu k navrhované a obhajitelné změně systému zkoušek řidičů.
čtěte také: Jak okrást stát o půl miliardy? Členové plzeňské ODS nastrčili bezdomovce a invalidu
Pokud by se totiž autor skutečně a věcně zabýval hlavními postuláty, které ovlivňují bezpečnost provozu, neobešel by se z řádného a objektivně doložitelného výzkumu a statistiky, který přesvědčivě ukáže na slabá i silná místa v systému zkoušek i výuky řidičů v ČR.
psali jsme: VÍME PRVNÍ: ODS žertuje: Povolala postrach ŘSD a ještě mu dala smlouvu na čtvrt milionu
Jak by to šlo jinak
Lze připomenut, že technickou novelou současných norem tj. zákona č.247/200 a zákona č. 361/2000Sb.) lze bez nároků na státní rozpočet docílit žádoucích změn. V oblasti prevence např.: zavedení ŘO na zkoušku, v oblasti sankcí pro zkušební komisaře a provozovatele autoškol potom vyššími sankcemi.
doporučujeme: Vracečka: Kalousek nezapomíná, Topolánkovi spasitelé si v tendru přijdou na své
Je dále zřejmé, že věcný záměr (tak je MD předkládán) preferuje exkluzivitu soukromé zkušební organizace, připravuje privatizaci části státního sektoru ,veřejné služby, která má být údajně oproštěna od korupce a má i zvýšit bezpečnost provozu na silnicích. Takový názor však odborná veřejnost rozhodně nesdílí.
To lze konečně konstatovat i s ohledem na závěry z jednání o věcném záměru Legislativní rady vlády, z jednání vyplynulo, že návrh je velmi nedostatečně připraven a nelze než jej zásadně přepracovat. Tento závěr na konec sdílí i většina připomínkových míst, která připojila svoje kritická stanoviska.
psali jsme: Nejde jen o jaguára šéfa hradecké ŘSD. Ten člověk měl být už mimo
S tím už si nelamte hlavu
Co však je zarážející, že zatímco pan ministr uvádí,že vše je ve stadiu příprav a jednání,tak pracovnice min. dopravy informuje zkušebního komisaře, když upozorní na nedostatek v programu, že se tím nemá zabývat, že se to již nebude řešit,že to vše bude jinak,že zkoušky se nebudou již provádět v autoškolách. Stejně tak na odborných školeních pracovník MD seznamuje pracovníky autoškol, jak bude vše od příštího roku změněno. Pracovníci MD, již ví dopředu, jaký zákon sněmovna schválí?
Za zarážející lze považovat tu skutečnost,že zatím co pracovníci MD horlivě prosazují novelu zákona,vytvářející zkušební organizaci-trafiku,tak nejsou schopni dát veřejnosti prováděcí vyhlášku k novele zákonů platných od 19.1.2013 ani k 1.6.2013.
čtěte také: Konec výmluv, důkaz uvnitř: Čermák měl dokumenty ke kauze pozemků ŘSD v trezoru
Pan ministr říká,že je vše ve stadiu příprav,ale pracovník MD v tisku již uvádí,že zřízení zkušební organizace bude stát 700 milionů,ale ty zkušební organizace za šest let vydělá. Není to trochu divné? Odkud a za co tyto prostředky někdo dá, případně půjčí, jaké budou protislužby?
Související: